Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 767 ggr
Iasos
0

Ugnen

Fick Byta element i ugnen håller nu på att glasera prov så jag kan bränna tycker inte att glasyrerna blir bra hade önskat jag kunde blanda till själv men känner mig osäker. Har köpt glasyrer från Cebex en del blir som cement får väl sätta till ställmedel eller ????Är det någon som har blandat till glasyrer själv?  Är det någon som har ett bra grundrecept ett bra tips på hur man blandar? Har tagit hem boken Keramikglasyrer av Emanuel Cook för att läsa på hur man gör!! Är det någon som vet om någon glasyrkurs nu i höst??

Iasos

Ulla
0

Om en glasyr innehåller bara litet lera så sätter den sig gärna i botten. Då kan det hjälpa att tillsätta ställmedel eller ev. någon procent bentonit. Om du ändå får problem så kan det hjälpa att använda en mixerstav när du rör upp glasyren.

Tips på hur man blandar? Hmm… häll i vatten i hinken först och sedan de olika råvarorna. Låt det stå ett tag och suga åt sig vattnet så är det lättare att röra ihop sedan. Ja, sedan så silar du glasyren som du antagligen brukar göra. Det kan damma en del när man håller på så använd ansiktsmask som skydd mot dammet.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

zzaga
0

Jag blandar mina glasyrer själv.

Det är egentligen inte så svårt. Man ska vara noggrann och inte allt för tankspridd.

Det som kan vara lite knöligt är i början när man inte har så många råvaror hemma. Och det kan behövas en del små justeringar vilket gör att det kan ta lite tid att komma igång.

Coopers book är jättebra så den får du säkert mycket nytta av.

Det bästa brukar vara till en börja med hitta två bra basglasyrer en transperant och en matt. Om du utgår i från två så kan du sedan börja färga in dom med olika oxider , en eller flera.  Det är bra om basglasyren är ganska enkel att blanda (få råvaror), är stabil dvs. inte förändras allt för mycket i utseende även om det skiljer några grader upp eller ner i temp.

Och naturligtvis att den blir snygg när den färgas in med olika oxider.