Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1802 ggr
kinnekulle
0

Bra Tennoxidglasyr?

Tenixen på er, jag håller på och försöker få fram en bra tennoxidglasyr för lergods, är det någon som har några bra tips, recept, bränntemp alt tid, ja vad som hälls, jag tar tacksamt emot.. jag använder en vanlig lerkrukslera som blir ganska mörk, bränner på ca 1040. ja som sagt alla tips och recept emotages tacksamt, tjing Marika

Ulla
0

Förut när jag arbetade med lergodslera så köpte jag alltid alla glasyrerna, så jag har inget bra recept att ge dig.

Emmanuel Coopers glasyrbok kanske innehåller någon, men tyvärr har jag den inte här. Ska försöka komma ihåg att hämta hem den.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

zzaga
0

Här är en från Cooper som såg snygg ut i boken:

nr 18 Milky white glaze

standard borax frit 50

high alkaline frit 10

feldspar 20

whitening 6

china clay 4

flint 10

tinoxide 10

kinnekulle
0

tack så jättemycket, jag har cvoopers glasyrbok men i den  är det inga bilder, är det i eran? Jag leter efter en bra tennglasyr, blank som tecknar snyggt på rödlera.

zzaga
0

I nya utgåvan så fins det bilder med på glasyrerna. Naturligtvis skulle man vilja ha jättestora bilder, men de är ändå helt ok.

Den såg snygg ut på bilden , täcker väl.

lotta2
0

Lite pissigt är det i Coopers bok att det är bilder på de flesta men inte alla glasyrerna. Hade gärna velat se samtliga…

zzaga
0

Jo, vissa varianter fins inte med.

Det är irriterande när det låter så himla snyggt på beskrivningen.

kinnekulle
0

Den nya säger ni, när kom den ut? Finns den fortfarande i handeln, den som jag tänker på är den engelska, heter The glaze book av Stephen Murfitt och de enda snygga där innehåller blybisilikat, känns inte så kul att använda vet inte ens om det fortfaramde saluförs i sverige, förresten känner någon till företaget Kematex i malmö eller Stockholm?