Verkstads regler
Hej
Jag kommer att ha kurser i min verkstad om några veckor och sitter och funderar på vilka "regler" man bör ha. Vad har ni för "regler" i er verkstad om ni håller kurser?
Själv är jag lite nojig över mina penslar och att mina glasyrer skall bli ihopblandade.
Göm undan alla riktigt bra penslar! Sista gången jag hade en kursgäng i min verkstad så tog dom mina dyra akvarellmårdhårspenslar utan att jag såg det och använde som penslar för att fästa slickers…hu…
Så saker man inte vill dela med sej av är ju bra att sätta undan eller förse med lapp "Lottas Privata -var vänlig rör ej " tex.
Jag hade styrt glaseringen skitnoga, en glasyr i taget eller flera men bara en spann uppe åt gången, så slipper man hopblandade lock och spänner. Glöm inte innan märka spannen och inte bara locket, det har jag gjort- glömt alltså…

Tack för tipsen Lotta:)
Det där med att ställa undan saker ligger redan på min lista. En mina dyra penslar är jag väldigt rädd om.
Det där med att bara ta fram en hink åt gången är nog bra:)
/S
En enkel sak som jag hört ofta brukar hända i kursverksamheter ( det har jag sluppit) är att eleverna brukar slarva med rengöringen av pinnar etc som dom använder att röra runt i glayren innan glasering så det hamnar små koboltblå stänk i den vita glasyren. Syns väldigt bra efter bränning…kanske ok om det är elevernas egna grejer men oerhört irriterande om man själv ska ha det på sina säljbara saker. Som vanligt hamnar ju det på helt fel grejer också…;D
Andra självklara regler är ju att man städar undan alla verktyg som man använt själv, samt att det är min 10 min avsatt av kurstiden till att plocka undan och städa upp och att alla är informerade om det innan.

Jag har diskat, sorterat o märkt upp alla verktyg o skrivit t ex mod.pinnar, vassa verktyg, sken mm på lådan de bor i samt på hyllkanten till denna terminen. Det ska underlätta så man alltid hittar vad man söker.
Har också märkt en låda med "Helens privata verktyg" - så jag alltid vet vart jag har mina favoriter. Penslarna kan du även ta undan dina favoriter, bara de har andra.
Givet städar alla efter sig. Kommer jag ihåg så säger jag till 15 min före slutet av kurstillfället. Alla städar sin drejskiva samt golvet runt den om de skvätt. Alla verktyg diskas.
Glasyrer är ett problem. Märk lock o burk o informera om att de måste vara noggranna. Ev. om du orkar kan du ju blanda en egen vit hink om den e känslig. Förklara varför de måste vara noggranna m glasyrerna.

Tack för tispen:)
Jag tror jag kommer ha egna glasyrer till kursverksamheten helt och hållet. Så slipper man oroa sig för att få sina egna strulade. Kan ju vara rätt skönt att slippa bli arg på nån annan.
Jag tänkte ev. köpa några "startsett" och sen ha en korg för varje drejskiva så att man har allt man behöver till varje drejskiva.
Så småning om tänkte jag att jag skulle kunna ha en helt egen arbetsplats som inte andvänds även om man har kurs.. får se när det blir:)

Det där med en helt egen arbetsplats har jag själv tänkt på. Då kan man ha sitt lilla "hörn" i fred. Har inte kommit så långt än. Det innebär ju också att man behöver en drejskiva till… Samt att den tar plats. Helen

Att inte röra andras saker. Det är ju trist när andra har sönder det man gjort. Sen att eleverna signerar sina alster.
Informera också att det är strängeligen förbjudet att ta med sig egen lera eller alster som är tillverkade hos nån annan om det ska brännas. Tråkigt när de svurit sig blå på att det absolut är stengodslera men efter bränning hitta ugnen full med utsmält lergods.
Samma gäller glasyrer.

Oh, tack! Den höll jag faktiskt på att glömma. Bra att du påminde mig! Ja… nån härdsmälta har man ju inte direkt lust med.

Låt dem inte ta med lera hem o jobba (löser även problem #8 med andra leror). Du får inget annat att göra än att bränna saker som de enbart betalar material för. Jag lät dem göra det i början när jag hade kurser och det urartade, vissa hade med sig typ 10-20 saker som de gjort hemma varje vecka. Nu har jag "öppen verkstad" istället så får jag i allafall en peng för det.
God, vad man känner sig välkommen till en kurs!
jag lät DEM… hmm, inte bra reklam för dina kurser iaf 

#11 Jose- tråkigt att du uppfattar det så. Jag tror att alla som varit på kurs hos mig kännt sig väldigt välkomna. Att hålla i kurser är nåt av det som jag tycker är allra roligast med keramiken. Att jag kallade mina kursdeltagare för "dem" berodde väl helt enkelt på att det är kortare att skriva i en text.

Jose
vad är det du reargerar mot? Att inte låta folk ta med sig egna saker? På vilket sätt skulle det få dig att känna dig mindre välkommen på en kurs?