Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2364 ggr
pyromanen
0

"Rå" kaolin, vad göra?

Tjaa, då mamma frågade vad jag önska mig i julklapp så svarade jag att jag skule vilja ha lite kaolin från kaolinbrottet på Bornholm (typ 40 år sedan det bröts nån kaolin där, det blev olönsamt).  Och nu har jag då fått ett paket med posten (enligt frankeringen det dyraste kaolin jag någonsinn haft he he, men då har mina pensionärsföräldrar haft lite kul också med en utflykt med spade…)

Jag vill använda det som saltengobe. Men frågan är hur jag gör med det. Just nu är det altså blött. En ljusgrå klistrig lermassa som känns lite "sandig" när man kletar det mellan fingrarna.  Kanske funkar det att röra upp det i vatten och sikta det? eller kanske ska jag låta det torka först?  behöver det mortlas/malas? slammas?  Någon som vet?

L.A.E
0

Om det vore jag så blir det så här  torka - sedan slamma - sikta -torka för att sedan göra olika salt engober.

Är det bara lite sandig så räcker det nog med att torka-sikta slamman . Hänger lite på hur noga saltengoben ska vara.

pyromanen
0

Tack för tipset! Nu ligger det på tork

LarsT
0

Jag hade också sparat en del helt utan siktning, bara slamma till engobe direkt. Vissa saltbrännare laborerar med partikelstorlekar på tillsatt kvarts, både i lera, engobe och glasyr i syfte om att få olika storlekar på "apelsinskalen".

Med lite tur är kaolinet/sanden så ren att du kan använda det direkt och få en orange engobe med större apelsiner…

pyromanen
0

Tacka även för det tipset. Provar både med o utan siktning då. återkommer med bilder på apelsinerna om nån dryg vecka då jag förhoppningsvis bränt dom.

pyromanen
0

googlade och hittade beskrivning av hur man industriellt gör rent kaolin och där ingick behandling med syror för att få bort eventuell kalk.  Nån som vet eller kan gissa vad som händer om det råker finnas med kalk i en kaolin som används som saltengobe?

L.A.E
0

Man får nog bara testa och se.

pyromanen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte så jättespännande…. blekfisig, skrovlig, nästan immun mot salt.  På fotot är det från vänster: osilat bornholmskaolin, silat samma och till höger vnlig cebexkaolin.

dessa prover har stått i "skuggan" ute i mycket salt blir den ännu mer enfärgad blek-matt-tråkig.