Glasyren ser helt galen ut
Har tre olika stengodsglasyrer (från Cebex) som jag gjort provplattor på, efter att ha sabbat mina första skålar. Har skröjat till 950 grader och sedan glaserat i 1250. Första gången blev den matta svarta matt på en del ställen med blanka fläckar. Den plommonfärgade blev alldeles vitfläckig och såg inte klok ut, som om färgen försvunnit på vissa ställen.
För varmt tänkte jag och sänkte till 1235. Nu ser den svarta ut som om jag målat slarvigt med vattenfärg. Den plommonfärgade var ganska transparent, bäst i botten av ugnen men långt ifrån bra. Den transparanta har dock varit bra bägge gångerna.
Eftersom det är första gången jag bränner själv kan jag behöva lite tips till nästa försök. Bara att gå ut och kavla nya plattor :).
Är glasyren för tunn, temperaturen fel? Förslag på vad jag ska testa nästa gång mottages tacksamt. I katalogen står det 1240-1260 grader.
Jag stoppade in några käglor första gången och alla böjde sig, fattar inte riktigt hur man ska tyda dom.

Vilket nr var det på käglorna?

Fota dina prover så kanske det är enklare för oss att se vad du menar o ge råd. Men jag tycker det låter som att de är tunna.
Hur satte du på glasyren? Målade eller doppade? Hur tjockt var glasyren pålagd? Vad för käglor hade du (vilka nr) och var alla lika böjda? Vore väldigt mycket bättre om du kunde skicka bilder på hur som ser ut så är det mycket lättare att se vad som kan ha hänt.

Har du en färdig glasyr fråga återförsäljaren (cebex) de känner till sina glasyrer och vill ha kvar dig som kund. Min erfarenhet är att man även kan fråga försäljarna av keramikprodukter om det mesta som gäller bränningar och glasyr. Eftersom de flesta har ett stort personligt intresse av keramik verkar ofta de svåraste frågorna vara de mest intressanta.
Hej alla och tack för ert engagemang. Av en händelse sprang jag på en annan keramiker igår och vi kom fram till att glasyren nog var lite tunn. Jag ska prova hälla bort lite vatten och göra ett nytt försök. Återkommer om det inte funkar.