Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2287 ggr
pussvit
0

på jakt efter vit stengodglasyr!

Hej!

Jag är i stort behov av en bra fungerande vit stengodglasyr. Har använt "köpevit" i ett par år nu, men det blir så hiskeligt dyrt. Har provat att blanda själv, men får aldrig till det. Skulle vilja ha en lite kylig, glansig, vit, tålig glasyr. Är beredd åp att använda 10% tenn i den, men behöver som sagt en bra bas.

Blir så jätte-jätteglad om nån vet nåt…

helenahenstedt
0

Finns ju en kanon med samma namn som ditt nickname. Det ska ligga en samling glasyrrecept här nån stans, under artiklar kanske. Eller sök.

helenahenstedt
0

kolla tråden turkos glasyr som jag just puttade upp.

pussvit
0

Hej och tack för tips!

Efter att i många år jobbat med lergods, men tröttnat på bly eller slöjor i glasyren så försöker jag mig nu på stengods. Vet ju att pussvit är en stabil glasyr, men…jag tycker inte den blir bra. Är det jag som är så bortskämd med den tennvita för lergods kanske, eller kanske jag skulle börja med porslin istället för att få till lyster och krämighet i ytan. Tycker den pussvita blir beige och tunn. Trots mycket tenn. eh, jag vet inte. Kan det bero på för hög/låg temperatur eller helt enkelt för tunnt glaserat.

Ja, som sagt, rådvill är jag just nu…

Men tack Helena för svar! Var inne och läste och tittade på din hemsida, vilka underbara kannor!! gillade verkligen de vita där, och dina färgade glasyrer. Mmm, den turkos var fin, men det är väl på porslin?

Mvh, den rådvilla

helenahenstedt
0

De vita har jag för mig är pussvit fast med borax, alltså samma grundrecept som i den turkosa. Det turkosa kaklet är ej porslin, det andra är stengodsgjutlera- ej porslin. Brända t. kona 8

lerboden
0

har precis provat två vita ur Anders Fredholms bok.

jag hade an lera som var svår med den vita glasyren.

den ena av dessa två provade glasyrer blev jättebra för mig.

pussvit
0

Ok, jag har Anders Fredholms glasyrer, vet du vilket nummer det var på de vita som du testade? På den som blev bäst då…