En brännings fråga!
Hej!
Jag har en fråga angående bränning.. Vad menas med utjämningstid? Jag har köpt en bra begangnad ugn med manuell automatik, kan jag ställa in det?
MVH/ Maria

Utjämningstid= tid som ugnen ligger på topptemperatur.
Om du ställt in ugnen på 900 grader och sedan ligger uppe på 900 grader i 30 minuter så är de 30 minutrarna utjämningstiden.
Det beror kanske lite på vilken automatik du har.
Med vänlig hälsning
/Saga
okej!
Varför behövs det utjämning då?
Och hur kan jag ställa in det med min automatik?
(Det finns 3 "rattar" på min automatik. Topp temp. , och sedan 2 "rattar" där man kan ställa in hur många procent graderna ska stiga upp till en viss temp. t.ex. 50% upp till 600 grader)
Tacksam för svar.
MVH/ Maria

Utjämning behövs ibland för att glasyrerna skall bli bra. Vissa glasyerer "kokar" dvs, de bubblar upp och kan i bland må bra av att ligga uppe i temp och gosa tills sig lite.
Jag vet ju inte riktigt vilken automatik du har men det låter som en gammal automatik som cerama sålde.
Temperaturen: Där ställer du in top tempen exempelvis 950 grader skröj eller 1200 grader för glasyr.
%knappen: Du ställer in hur många % du vill att den skall stiga upp till 600 grader. Efter 600 grader går den automatiskt på fullt upp till topp temp.
Tidsknappen: Tiden som ställs in är just utjämningstiden som den kommer att spendera på topp.
Det blir ibland ojämnt bränningsresultat om man inte har utjämning, vissa delar av ugnen blir varmare, t.ex. nära elementen.