Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1238 ggr
lerboden
0

täthet i rakubrännt

Många av er har vaser som Raku bränts.

Har funderat på om man kan får raku-brännda t.ex. vaser att bli vattentäta. Själva godset blir väl inte tätt. då kanske det måste vara icke krackelerande glasyr som tätar.  Eller…..

pluppan
0

hej

Raku går mig veterligt inte att få tätt. däremot kan man behandla insidan med tätningsmedel (mjölkig vätska) som man häller i och sen ur ex vasen. jag har provat detta och det funkar!

finns att köpa hos tärn men kanske även finns hos de andra återförsäljarna.

akta bara så att det inte droppar på utsidan för det blir en ful fläck. om någon vet hur man får bort den (fläcken) får ni gärna svara.

poja
0

Mjölk är också bra.

ericaform
0

Prova med flytande vax.

Ulla
0

Fungerar alla de här sätten lika bra? Hur gör man om man vill använda mjölk?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

poja
0

Man häller i mjölk, skvapar runt, häller ut. Mjölken drar sig in i sprickor och porer. Sen skall det torka och då blir mjölken som ett tätande kitt.

Ulla
0

Tack för svaret.  Så det räcker att göra bara så. Det är egentligen ganska otroligt att det fungerar. Ser man inga rester efter mjölken sedan? Så där rent spontant så skulle man kunna tro att det t ex luktar surt ett tag.

Det måste jag absolut testa. Jag har många rakuvaser att testa på:)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulle
0

Jag har tätat vaser med vattenglas. Inte rakuvaser ,dock, men stengods som släppte ifrån sig fukt. Det fungerade bra och jag antar att det bör fungera även i rakuvaser. 5 delar vatten 1 del vattenglas har jag för mig att jag använde.

Jag hällde i blandningen i vasen och hällde ur, lät det torka och sedan gjorde jag samma procedur igen.

Mjölkvarianten är ett gammalt husmorsknep som jag aldrig har testat men jag har hört att det funkar bra. Har dock samma tankar som Ulla, när det gäller lukten…

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.