få keramiken såld
Hur får ni era alster ut till salu?
Jag har en dröm om att någongång kunna hoppa av mitt nuvarande arbete för att arbeta med keramik och har lite funderingar på hur ni som är yrkesverksamma arbetar. Vissa har jag sett har egna butiker, kanske hemma på gården. Hur får ni dit människor och hur har ni tid att stå i affären? Har ni slagit er ihop med andra som säljer andra grejer och har ni annat än keramik i affären. Någon har jag sett har internethandel, blir det något sålt där och hur funkar det med frakten? Har ni andras affärer som ni levererar grejer till och hur mycket får dom då bestämma vad ni ska göra? Eller är det marknader som gäller flera gånger om året? Eeeeh, har jag glömt nåt?
Ja, visst ber jag er att lämna ut era affärshemligheter men ni svarar ju naturligtvis om ni själva vill. Hoppas ingen tar illa upp!

Jag har butik i anslutning till min verkstad. Tycker det är bra, det har funkat i 20 år nu. Tidigare var jag mycket på marknader men det är för tungt numer, tycker jag. Förr fick jag mycket hjälp av en dotter men hon är numera mamma och har fullt upp. Lämnar även till några andra butiker på provision och har en del utställningar. I min butik tar jag in lite annat hantverk som textil (linnekläder, vävda löpare) smycken och örtprodukter. Det är kul att ha lite annat hantverk också. Säljer även ljus och yogite.
Men det rycker ibland i marknadstarmen (kan man säga så?) så man vet aldrig???

Jag har bara precis kommit igång med min egen verkstad, men jag har också butik i anslutning till verkstan på min egen tomt. 3 meter till jobbet. Det är väldigt bekvämt, helst när man har småbarn och inte vill ha för långa dagar på dagis.
Jag har flera vänner som håller på med silversmide och textil som jag ska sälja åt mot provision. Sen har jag ett par butiker som kan sälja mina alster och har även blivit tillfrågad om jag kan dreja Emil-krukan till Astrid Lindgrens värld. Har varit ute en del på hantverksmarknader men inte sen mina barn kom. Jag tror att det gäller o ha tentakler ute överallt för att överleva på detta! Och kanske jobba arslet av sig:)
Här där jag bor far också mycket turister förbi på somrarna runt Eksjö, Vimmerby och ut mot Västervik. Min man o jag har också gjort detta till vårt livsval. Vi valde att flytta från dyra Göteborg och köpte hus på landet, med verkstad o butik för 300 000 kr i Småland! Alltså väldigt låga fasta omkostnader. Det gör nog mycket i längden. En partner med fast jobb o lön är inte så dumt att ha heller som stöttar en till 100%
Petra

Precis så upplever jag också att det är, skönt att höra från en annan hantverkare. Det skulle vara svårt att försörja sig själv om man vore ensam, min man har hela tiden haft en fast inkomst och vi har valt ett billigt boende på landet (har inget emot det). Du har även rätt i att man tidvis får jobba väldigt hårt. Men det är ett val man gjort och det är underbart att få jobba med det man är så intresserad av. Det som ibland kan reta mig är att en del folk redan när de kommer in i min butik har bestämt sig för att hantverk är dyrt!! Utan att ens se på priserna!! Det är enligt min åsikt en gammal fördom. Numera är det inte så stor skillnad på priserna av hantverk och fabriksgjort (duka t ex). Självklart kan man köpa muggar på IKEA för 5 spänn men det är en annan sak!

Ja, LeWe. En del tycker det är så fasansfullt dyrt, sen kan man hitta Höganäs gjutna koppas för 150 eller deras skålar för 400-500 kronor i deras skåp. Där har ingen suttit o svettats med en luftbubbelfylld klös vid drejskivan. Men jag tänker att de som bara vill ha 5 kronors muggar från IKEA ändå inte skulle njuta tillräckligt av mina handdrejade muggar i sina skåp. Keramik ska njutas av och kännas på och smakas på!!!!

Intressant diskussion om priser och verkstad själv har jag precis startat upp en verkstad bredvid mitt andra jobb och får väl se vad det blir utav det. Sjäv skulpterar jag och har fastnat för "stora föremål" och det är inte alltid så lätt att sätta rätt priser eller hitta de rätta köparna. Tyvärr är det ju så att det gäller att hitta rätt köpare de som vill handla billigt får väl handla på Ikea…om de vill ha något som alla andra har. Jag vill och skulle inte kunna massproducera ett föremål för att någon skulle vilja ha 50 av det föremålet det skulle inte vara roligt och kvalite´n skulle bli därefter tacka vet jag unika handgjorda föremål även om jag själv faktiskt har några Ikea saker men de ser jag mest som slit och släng så vi måste stå på oss och marknadsföra våra keramikföremål. Om man räknar efter på vinsten av ett föremål kan man ju inte säga att den blir otroligt stor ialla fall…
Det är jättesvårt att hitta rätt kanaler för att marknadsföra sig hur gör ni??
Ja har haft egen butik med andras hantverk, kaffe choklad ,,tvålar odyl. men jag fick ingen arbetsro, då verkstaden var bakom butiken, .så nu har jag flyttat hem och säljer mina alster i en butik som är en ekonomisk förening,(vi delar på arbetstiden) samt tidvis säljer jag på andra ställen som tar provision,,en del marknader som jag valt med omsorg. lagom med en eller två per år så att man får visa upp lite och själv träffa kunderna, en del utställningar kan det ju också bli.( men jag är fattig som en kyrkråtta oftast.) glad om jag säljer så att jag kan köpa in nytt material och har till det nödvändigaste,, .
Nackdelen med att sälja andras saker var för mej att det blev så mycket tid vid bokföringen,,dagskassor som ska redovisas, utbetalningar, inköp osv. så tiden att jobba själv blev minimal,,fungerade inte alls för mej, tyvärr. det var roligt att ta emot kunder och göra fina paket men jag blev väldigt störd i mitt kreativa tänkande,- och så ville jag gå hem när jag hade stängt butiken.(verkstan)
Nu när jag är hemma kan jag jobba mer när jag känner för det--spelar ingen roll vad klockan är,,jobbar bra på kvällar och tidiga mornar..samt hinner med att laga mat, ta hand om hus, hund, barn när det behövs..passar mej utmärkt
Priser är lättare att sätta om man har andra hantverkare omkring sig, man kan jämföra och få lite tips. oftast sätter dom ett högre pris än det man själv hade tänkt. och "kunder" som tycker att det är för dyrt kan man hänvisa till Åhlens elr IKEA..det är inte de kunderna som vi lever av,,ibland är ett högt pris bra, man ska ha en 50års, elr bröllopspresent och då har man mer pengar att spendera..
Att ha en egen butik är nog det enda sättet att komma upp i volym..
Jag har haft D,C,B, och numera A-läge..visst det kostar men det är en himla skillnad på inkomster oxå..Sen bör man ha fler fötter att stå på som jag brukar säga..
Jag har haft Cafe,konstgalleri,klädbutik, vandrarhem i samma hus.Men det slutade jag med för 2 år sen då det krävde minst 2.5 anställda..Jag har nu 1 anställd som sköter butiken så att jag kan jobba i verkstan..En sak som jag inte säljer är andras hantverk på provision …tar för mycket tid och ger för lite vinst ..Däremot köper jag in allt som är kul i inredning från textil till möbler o prylar ..Har kunder som säger att jag har Sveriges roligaste butik…Kul att höra…
En butik måste vara välfylld och man bör lyssna på vad som efter frågas och inte vara så bockig att man inte vill göra såna saker..Som en kollega till mig säger---Om dom inte gillar mina färger så kan det vara…JAG gillar dom…Han kör buss numera skall tilläggas..
Detta kräver likviditet som om man inte har pengar gör att man får låna på bank.Sånt som inte tjejer normalt vågar.Jag vågade satsa på både hyresfastighet och stor butik det gav mig möjlighet att växa..
Jag lever i en vision att ungdomar idag kommer uppskatta vackra unika föremål och hellre köper en vacker mugg som inte är massproducerad och inte en mugg för 5 spänn på Ikea..Ikea har sina kunder vi har våra …kom ihåg det..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Hej !
Sitter just och planerar priser mm för nästa helgs "öppen verkstad", som är ett "intimt" försäljningssätt. Jag har bjudit in grannar, vänner och bekanta och har öppet ett par timmar fre-, lör- och söndag. Många uppskattar att köpa från någon de känner.
Jag har en nybyggd liten verkstad (fd förrådsdelen av garaget) som 16 m2, som jag inrett så att man lätt kan göra om den till acceptabel utställningslokal: vita väggar, vita Elfa hyllor (bra att kunna justera avstånd mellan hyllplanen beroende på gods), helglasad dörr med sidofönster, vridbara spots på stålvajrar (IKEA), vitmålade förvaringsbackar.
I verkstaden kommer jag ha gods till försäljning och uppe i huset "utställningsobjekten. De är också till salu, men avhämtas först efter söndagen. Detta för att säkerställa att det finns något kvar att se för de sista söndagsbesökarna.
Jag hoppas på många besökare och genom detta bygga upp en lokal kundkrets.
Prissättning: inte lätt! Särskilt inte nä man ser vad erfarna krukmakare tar för sina muggar.Om de tar 130 kr, vad ska jag då ta? Hur är det nu: momsen är 25 % på bruksgods, men vad är den på skulpturer/unika konstverk? Tomtarna lär väl momsas med 25%…

Det kommer nog några från Löftadalens folkhögskola och tittar till dig i Catharina!
//Ulle
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Chatarina:
Momsen på skulptur och konst är (om konstnären själv säljer) 12%. Bruksföremål är 25%.
Ibland är det svårt att veta vad som är vad.. speciellt när man jobbar med bådadera!! Men reglerna är såna.

När jag gick på Capellagården -83-84 florerade det en prislista, tror att det var KIF som var skaparen, eller var det kanske Blås&Knåda ?
Jag har för mig att det rekommenderade priset för en hänklad mugg var 125:- !! För 25 år sen … Likväl ser man fortfarande professionella keramiker som tar under en hundralapp likväl som muggen kanske kostar 3-4-500 i Stockholm (Det var länge sen jag tvingades till Stockholm..). Så prissättning är relativt, minst sagt.
Tomtar är lågmomsade skulpturer. Det var en hel del diskussioner om det där för några år sen och då fick jag lära mig av Skattemyndigheten att distinktionen låg i frågan : Kan jag använda detta ting praktiskt ? Om svaret är Ja, då är det högmoms. Om svaret är Nej, då är det Konst och på den tiden momsfritt, men nu lågmomsat.
Där är en otvetydig förklaring till vad som egentligen är Konst och vad som är Konsthantverk, eller Hantverk.
Men det resulterade i att en keramiker sålde sina fat med ett löst, skulpterat äpple i. Då låg ju skulpturen "Äpplet" på ett podium som bara liknade ett fat och därmed var det utan praktisk användning och således Konst och momsfritt.
Är det någon som har en uppdaterad förklaring från Skattemyndigheten att dela med sig av ?

Jag vågar knappt ringa till skattemyndigheten här i Simrishamn och fråga. De är helt övernitiska och tydligen ökända över hela landet för att vara skitjobbiga att ha att göra med:/
Jag har hört att gör man en tekanna men obrukbar så är detta konst…hmm
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ha, stoppa in en kork i pipen och kalla den för "Objekt Tea" så är saken klar !

Funderar på det här med moms och konst !!!??Den information jag fått av revisorn är att konst är momsfritt och där för kan jag som sysslar med skulpturer varken lägga på moms eller dra av moms..

Här kan ni läsa. Sen hur man tolkar är fritt. :o)

Zzaga, ibland är det bättre att vara dum, ovetande och lyckligt oinsatt i vissa frågor. Fritt för tolkning ….

Ja nu har jag varit inne och läst på skattereglerna och visst det var ju som min revisor påpekade att försäljning av konstverk upp till 300000 är momsfritt om konstnären själv säljer däremot om kostverket säljs genom ett galleri är det inte momsfritt om jag tolkat det hela rätt

Nej, det kan inte stämma! Jag är ganska säker på att momsen är 12% för konst.

På skatteverkets hemsida kan man läsa följande:
"Skattesatsen är 12 % för
- livsmedel
- rumsuthyrning i hotell- och pensionatsverksamhet
- upplåtelse av campingplats i campingverksamhet
- transport i skidliftar (6 % från den 1 januari 2007 enligt förslag i Budgetpropositionen)
- konstnärs försäljning av egna konstverk
- import av konstverk, samlarföremål och antikviteter."

Men:
Om man säljer under 300 000 om året är det momsfritt .
Här är en brochyr man kan ladda ner: http://www.skatteverket.se/download/18.7459477810df5bccdd480001137/56202svartvit.pdf

Ja, jag var precis inne där o tänkte förmedla adressen men du hann före zzaga. Faktiskt stämmer det, jag som trodde det var 12% oavsett hur lite eller mycket "konst" man säljer. Bra, då vet man nu i allafall.

Fast om man läser noga så är det nog så att om man har sin verksamhet i ett företag, enskild firma el liknande så är momsen för konst 12 % i alla fall, även om man säljer själv. Om man inte har företag så kan man sälja för 300000/år utan moms men då kan man inte heller dra av momsen för material.
Vad brukar normalt en provision eller kommision försäljning ligga på i procentsats då slipper man ju arbetet med å stå å sälja och massa annat?
jo vår lilla butik Blå Snigel finns och lever i allra högsta grad. den har funnits i ca 3/4 år så nu har vi vår första jul som verkar gå jättebra. eftersom vi inte har A-läge på butiken så har det tagit och kommer även att ta en stund innan folk hittar till oss. varje gång jag står i butiken så kommer någon "ny" in. ryktet verkar dock sprida sig så det går bättre och bättre. några tokstora inkomster blir det inte men det verkar öka varje månad. vi har butiken öppen tre dagar i veckan och är nu 8st med så man måste stå lite mer än en gång i månaden i snitt vilket jag tycker är överkomligt.
behöver ni hjälp att komma igång med en sådan här butik i er närhet så får ni gärna kontakta mig så hjälper vi gärna till med våra erfarenheter.
viktigt tycker jag är att ha bra stadgar och rutiner!!
sedan har jag även hittat en återförsäljare i borlänge där jag bor och där har jag de produkter som jag och de som har butiken kommer överens om. där har det sålts jättebra och där har de sålt på kommision vilken vi har haft ca jag=max 60% och de=40%. lite beroende på vad det är för prisnivå. jag kommer att starta eget nu i det nya året……jag som är så soppig på pengapapper måste verkligen skärpa mig!!

#26 Kul Pluppan att det går framåt för er. Man måste förstå att en ny butik tar tid att jobba in. Det sägs att det tar 3-5 år! Jag har hållit på tre år i Vävra nu och det kommer mer o mer kunder hela tiden, så nog tar det sin tid. Har dubblat årsomsättningen från år 1 (2006) till år 2 (2007) och när jag summerar 2008 tror jag att jag dubblat även detta tredje år. Fast nu har jag ju utökat ytan också, men man måste vara uthållig och tro på sin verksamhet så kommer resultaten! Sen kan man såklart inte fortsätta dubbla varje år framöver utan jag ser att man hittr en balans som känns bra och som man trivs med.
#25 Saltglazed. När jag säljer åt andra tar jag 35%. Normal provision varierar mellan 30-50%, kan vara nån som tar mindre. Jag som själv har butik o även säljer annat konsthantverk vet att det tar massor med tid att driva en butik, annonsering kostar, lokal mm. Samtidigt är det kul att ha egen butik för man får träffa mycket trevligt folk och får mycket respons på sin keramik. För mig som även har kursverksamhet så drar ju butiksbesök till sig kursdeltagare också. Nu börjar man ju bli sugen på e-butik snart också… Kanske nåt för dig att satsa på?
E-butik jag har packat som en idiot på jobbet flera dagar då kanske man inte har tid till att producera

Det är inte du som ska packa Saltglased. Det ska nån annan göra! Du ska skapa! Tänk stort så når du dina drömmars mål! Helen ;-)
Nedanstående finns att läsa om momsreglerna för konstnärer på RSV. Jag kommer iallafall inte upp i 300 000:-/år på LÄNGE!
Läs mer på: http://www.skatteverket.se/download/18.2132aba31199fa6713e80008766/56203.pdf
Momsfri eller 12 %
Du som konstnär kan sälja dina egna konstverk
momsfritt om beskattningsunderlaget (det belopp
du beräknar momsen på) under ett beskattningsår är
lägre än 300 000 kr. Det innebär att om din försäljning
uppgår till mer än 336 000 kr så blir du skattskyldig
från första kronan. Du ska då redovisa moms med
12 % på beskattningsunderlaget för all försäljning
av konstverk under året. Detta gäller även de försäljningar
där du inte tagit ut moms av kunden.
Frigränsen på 336 000 kr gäller inte om du säljer
konsten genom ditt bolag, men då är skattesatsen 25 %.
Frigränsen gäller inte heller om du säljer rättigheten
till ditt konstverk, men då är skattesatsen 6 %.
Exempel
Konstnären Acke som inte är momsregistrerad har
under året sålt konstverk för 290 000 kr. En kund vill
i december samma år köpa ett verk för 50 000 kr.
Acke, som är väl förtrogen med skattereglerna, ger
kunden rabatt och säljer konstverket för 45 000 kr.
Genom att sänka priset kommer Ackes försäljning
under året att uppgå till 335 000 kr. Acke blir då
inte skattskyldig till moms för omsättningen av egna
konstverk eftersom hans beskattningsunderlag är
lägre än 300 000 kr. Om Acke hade sålt verket för
50 000 kr skulle hans beskattningsunderlag uppgå
till mer än 300 000 kr och han skulle då bli skattskyldig
till moms och betala 36 414 kr i moms
(340 000 kr x 10,71 %* = 36 414 kr).
*10,71 % på priset inklusive moms motsvarar skattesatsen 12 %.

Gäller tyvärr bara konstnärer, gör du snygga och funktionsdugliga skålar så är det 25% moms som gäller.
Har nyligen läst en väldigt intressant avhandling som heter Konsthantverkare, genus och omvänd ekonomi av Anna-Karin Witt. Läs den om ni kan komma över den. Har lämnat tillbaka den, så jag kan inte kolla ISBN-nummer. Bland annat står det där att för att kunna ta ut en lön på existensminumnivå måste omsättningen uppgå till 5-600 000 kr/år, då jobbar man helt vitt och betalar sin skatt och avgifter som man ska.
#31, ja så är det ju tyvärr. När jag räknade på egna siffor kom jag till omsättning på 400 000.. då skulle jag överleva (har låga kostnader).

Helena- jag har kommit fram till samma siffror, att intäkten behöver vara 5-600 000 kr för att jag ska kunna ta ut en lön på säg 18-20.000 före skatt. Men sen hänger det förståss på vad man har för utgifter i firman också.

Siffrorna i avhandlingen var från 2000 och framtagna av en organisation av konsthantverkskooperativ.
Klart det hänger på utgifterna, här hade de räknat på omsättningen vilket bara är summan av försäljningen. Men de har väl antagit någon sorts medelsumma för utgifter, det framgick inte i denna avhandling.
Men mycket pengar är det, i mina öron och ögon.