EN MÄSTARE ÄR BORTA..
Sven Vejsfelt är borta..
Hans hjärta har stannat av..
Min vän och mentor har lämnat oss för nya äventyr..
Jag sörjer honom djupt..
Han finns kvar i sin gärning som keramiker och konstnärlig ledare i Gustavsberg.. Dom stora namnen inom formgivning och keramik sökte hjälp hos honom med utveckling och förverkligande av glasyrer..
Jag saknar min vän…
Jag beklagar sorgen.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Sven Vejsfelt var verkligen en mästare i sitt ämne .Jag har haft många roliga diskussioner om glasyrer och lera tillsammans med Sven i Lidköping. Mitt första möte var nog i början av 80 talet och då hade han alltid med Dan Grip från Gustavsberg också en mycket duktig mästare.
Så sorgligt…beklagar av hela mitt hjärta..Träffade sven många ggr på tävlingarna i Lidköping en underbar människa!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Hej Tomica, beklagar sorgen av din vän, det är alltid smärtsamt att förlora någon man är fäst vid, och svårt att fokusera på de underbara stunder man haft tillsammans, har bara tanken på att man aldrig får uppleva något mera ihop….tiden läker och man kan en dag förhålla sig till sorgen och förlusten, men som sagt ledsamt är det, jag såg i tidningen här, Nya Lidköpings tidningen att det var skrivit en minnesruna över honom, tänkte på dig då, kanske är det något du skulle vilja ha, fina ord om en fin man. Ha det gott
Marika

Tack Marika..!
Den kanske jag kan finna via nätet antar jag..ska kolla det..tack för tipset..
Vi är många som sörjer Sven..ödmjuk och vänlig var han.. gav mycket..
Nästa glasyrbränning ska jag göra uteslutande med hans glasyrer..för att hedra hans minne..då kanske han ler i sin himmel… hmm, det ska bli något extra vackert.. sidenmatta harpälsglasyrer kanske..om jag lyckas förståss…
Må väl..!
Thomas
Jag beklagar också, alltid extra trist när en av de stora går ur tiden.
Jag tycker det var vackert tänkt med en bränning för att hedra hans minne, dessutom sidenmatt harpäls som är så underbart vackra. Hoppas du visar upp resultatet om du känner för det.
Vad tråkigt! beklagar sorgen./Susanne