RUND KANTHALTRÅD A-1

Sidan är för mig dunkel på många sätt……
Bortsett från at jag nästan inte kan läsa innehållet, pga. att texten är för liten, och suddig, är jag inteheller säker på att jag skulle kunna avläsa schemat i alla fall.
Om jag förstår saken rätt är det altså ett schema över hur stora öglorna skall vara, och hur långa spiralerna ska vara beroende på hur stor ugn man hara, och ilken temperatur man skall up i ?
Om detta är rätt förstått vore det ju en fruktansvärt användbar bok !
Var får man tag i en sådan bok ?
Framgår det av bokens text hur man ska använda schemat ?
Finns det fler intressanta upgifter i den ?
Vidare skriver du "HÄR KOMMER EN BÄTTRE BILD UR KANTHALS KATALOG FRÅN 1972."
Det ger lixom intrycket av att Kanthal är ett FÖRETAG. Jag har alltid trott att det var namnet på den metallegering, som tråden var tillverkad av ??!!
Har jag gjort bort mig totalt, och katastrofalt, genom att blotta min okunskap nu ???!!! *S*
Om det nu ÄR en firam…..finns den inte längre nu i så fall ? (Man snackar ju fortfarande om Kanthaltråd?!)
Och OM den ännu finns vad kommer det sig att du hämtar tabellen ur en bok från 1972 ?!
Visserligen går väl inte ett sådant schema ur tiden i första taget, men det är väl närmast att betrakta som ett litet under att en bok av en så ansenlig ålder överhuvud taget lever annu ?!
Eller hur ?
Det finns ett företag som heter Kanthal AB. Följ länken bara så hittar du dem.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det är en tabell som man använder till att Beräkna ,Uppskatta,Köpa Kanthaltråd från denna firma som har samma namn ,se Ullas understrykta länk.
Man mäter med ett skjutmått slingans diameter i mm t.ex 2,0 mm. Går in vid 2.0mm o ser hur många Ohm i motstånd som varje meter ger t.ex 0,46 ohm/m. Om nu din slinga som gått sönder ska ha 10 ohm färdig delar du 10 ohm/ med 0,46 vilket ger 21,7 m tråd för en slinga. Man kan ju inte köpa så litet från Kanthal men de säljer /kg så att om du köper 1kg så har du till många slingor i framtiden.
Anledningen att jag just tagit sidan ur 1972 års Kanthalbok är den att detta år fick Kanthal första pris för denna företagskatalog i jag råkade då få den katalogen.Om Du ber får Du säkert 2007 års kattalog gratis vid köp av tråd.
HansW

Jag lindar också mina egna element, och en kommentar är att ohm-talet på kanthaltråden varierar lite från leverans till leverans. Så siffran i tabellen får ses som en genomsnitt, och beställ gärna lite i överkant. När du sedan fått tråden, brukar det sitta en lapp på den med det exakta ohm-talet per meter, och då kan du räkna ut trådlängden mer exakt.
(Dessutom har tråden olika ohm-tal beroende på rådande temperatur, så skall man vara riktigt noga skall man också ta hänsyn till hur högt man bränner och hur lång tid, för att få fram ett exakt ohm-tal. T ex blir uträkningen lite olika för en lergodsugn jämfört med en stengodsugn. -Men i praktiken är detta mest kuriosa! Skillnaderna är inte så stora att det spelar någon avgörande roll.
Det var bara jag som ville leka lite Messerschmit…
)

Det är bara bra med lite messerschmitar så vi andra får veta precis hur det ligger till:) Har ni några speciella verktyg när ni lindar. Tråden är väl inte hur smidig som helst?! När jag bytte mina element nu fick jag ta i som attan bara för att böja dem lite../Petra
#5Köp en portabel gasolbrännare…En sån kan man inte leva utan*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ja, kanthaltråd är hur hård som helst! Jag har ett speciellt spiral-lindnings-verktyg som är som ett skruvstäd med en genomlöpande axel som man vevar upp tråden på. I städet sitter det en justerbar styrpinne som reglerar spiralens stigning, dvs längden och tätheten på det färdiga elementet. Det hela är ett självbygge, men funkar utmärkt! Med rätt längd på veven går det lätt att linda tråden. (Skall se om jag ev kan fixa en bild på det hela)
Motståndet i ett färdigt element kan man mäta med ett universalinstrument som köps hos t.ex Biltema från ca Kr. 100:-
Bra att ha till en massa annat oxå