raku i vatten
Har en bild inom mig som vill ut…Vet dock inte om den är realistik så därför kollar jag med er!
Jag skulle vilja skulptera i lera, glasera en del och bränna en del i Raku och sedan göra en installation med att lägga godset i i vatten. Som i en mindre damm till exempel. Klarar rakubränt och annat det? Försvinner det svarta?
Jag har hört, men inte sett själv, att svärtan i rakugods kan blekas i solljus. Likadant med svartbränt gods. Jag har faktiskt ingen aning om ifall det är sant. Jag har Raku som stått i fönstret i flera år utan förändring.
Men jag är säker på att lergods som ligger i blöt tar upp så mycket vatten i skärven att glasyren flagar av till sist. Så rakugods i vatten har nog begränsad livslängd.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag har en rakuvas som stod utomhus en sommar. Den blektes av solljuset men blev inte helt grå utan snarare flammig. Den har faktiskt blivit finare nu. 
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Mina saker har stått ute hela vintern, några gick sönder av kylan, vissa höll alltså men ALLA!! har bleknat vesäntligt!
Kan det vara skillnad om det står innanför fönsterglas? För mina saker är faktiskt svarta efter flera år på fönsterbrädet.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Efterssom det blir ganska poröst borde det vittra sönder
Tusen tack för alla era svar! Det känns som det i alla fall kan vara värt ett försök!