Rosenrosa och ljusgrön glasyr?
Har någon bra pålitligt recept på Blanka stengodsglasyrer i ovanstående färger som ni skulle kunna tänka er att dela med er av? Tänkte ha dem på utsidan av koppar, insida vit.
Har du något färgprov? Man kan mena så väldigt mycket med både rosa och ljusgrön!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jag har en stengodsengobe (från Cerama tror jag) som ser ut som din rosa. Du kan få den mot portokostnaden om du vill. Använd en gång men är lite för rosa i min smak.
Annars hoppas jag att du hittar vad du söker :)

#3 - tyvärr funkar det jag tänkt inte så bra med engobe. Hade tänkt ha vit glasyr inne i muggen och så grön eller rosa på utsidan, så jag måste köra med glasyr om det inte skall bli alltför krångligt. Men stort tack för det fina erbjudandet!
Är du ute efter färdiga recept eller kan du tänka dej att experimentera själv? För om ingen här har någon bra rosa och mintgrön, så finns ju färgkropp att utgå ifrån!

Hm, helst färdigt recept men som du antyder verkar det inte helt lätt att få tag i. Skall testa några "Fredholmare", från hans kompendie och se hur de blir… Blri de bra så är det kanon om inte så får jag göra som du föreslår.

Har du tilllgång t reduktion så har jag nog en rosa.
CEBEX hade en rosa färgkropp som tålde stengods. Riktig baby blev den. Skulle gissa att den blir bra i pussvit.

Har tyvärr inte tillgång till reduktion.
När man blandar i färgkropp, har man i den i en vit då? Har aldrig använt det till glasyrer bara till engobe. (Känner mig lite korkad som frågar men när det gäller glasyrer känns inget helt självklart
)
Börja med transparent, så du ser hur färgkropparna ser ut i din glasyr. Just de nyanser du är ute efter kanske du kommer behöva tenn till också.
Har du en bra bas som tar fram färgkropp? Annars kan jag rekommendera Bosses ur receptsamlingen. Den brukar funka till det mesta!

hej igen
när jag köpte dem så fanns på tärns hemsida en procentsats till varje färgkropp. jag tror det var 6-8%. Det står vid varje färgkropp rekomenderad blandning. Det jag själv tycker är bra med färgkropparna, är att man oftast kan blanda dem inbördes, för att få till rätt nyans, eller att blanda dem lite svagare om man inte vill att färgen ska bli så genomträngande…, lite svagare.
lycka till!