Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3163 ggr
Tosabiten
0

Peel off glasyr / fråga

Tänkte blanda en peel off glasyr nu men inser att jag saknar en Alkalie fritta P2250. Går det att ersätta denna fritta med något annat?  Någon som vet?

Tacksam för tips!Glad

LenaR
0

Vad har du för recept?

Att glasyren skalar av beror ju egentligen på engoben, som du kan blanda på t.ex 50 kaolin & 50 aluminiumhydroxid. Jag tror inte det spelar någon större roll vad du har för glasyr över!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Tosabiten
0

Enngoben jag använder är Kvarts 75 och kaolin 25

Glasyren består av följande…..

Alkalibor fritta 3001

Alkalie fritta p2250

Natron fältspat

Bentonit

Krita

Kvarts

Jag vet att man kan använda receptet utan p2250 men råkar man bränna för hårt så fastnar den och det vill jag inte reskera.

Om man väljer en annan helt vanlig glasyr är det då en Raku glasyr eller lergods / stengods glasyr?

Ulla
0

Du kan välja en vanlig rakuglasyr. Den krackelerar när den svalnar och det ger ett mönster i reduktionen. Glasyren ska ju skalas av sedan.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Tosabiten
0

Tack, då testar jag en vanlig rakuglasyr den här gångenGlad

spunkt
0

Vad är en Peel off-glasyr?

Tosabiten
0

Peel off glasyr använder man på en engob och bränner i Raku. När godset tas ur reduktionskammaren spricker engob och glasyr lagret bort. Det har då bildasts ett  svart nätmönster / prickar på godset.

LarsT
0

Tricket är att inte bränna högre än att glasyren nätt o jämnt börjar få en svag glans. Då är det lättare att få av den. Smälter den ut helt kan det bli jobbigt att skala bort den.

Håller med Ulla om att det inte spelar nån roll exakt vilken glasyr man använder mer än rent estetiskt - att olika baser krackar på olika sätt och ger olika mönster på leran.

Vanja-K
0

Ett tips som jag fått är; tjockt med peeloff.tunnt med glasyr.

Tosabiten
0

Tack för tipsenGlad

Grodan77
0

Läser att det kan vara svårt att få bort glacyren, brände på skolan igår o då provade jag plattengobe, ca 3 lager o så glacyr (tunt tror jag)… problemet var att det lossade i sågspånet redan..blev visseligen jättefint med svarta prickar. någon som vet varför det lossade "för tidigt"???

Grodan77
0

ingen som tror sig veta??

Vanja-K
0

Vad menar du med "lossnar för tidigt"?

LenaR
0

#10 Det kanske var lagt FÖR tjockt?

Grodan77
0

jo, det lossade då jag lade det i sågspånet, så det blev inga krackeleringar.

Lena, menade du för tjockt med plattengoben eller med glasyren???

cupcake
0

Engoben skulle jag tro.

LenaR
0

Ja, engoben, tre lager låter TJOCKT!

Men å andra sidan kan man tydligen maskera med slicker! Någon som har provat det? Såg på Ceramics art en rakubrännare som maskerade med slicker, och det såg jäkligt snyggt ut!

Grodan77
0

Tack. Ska prova med ett eller två lager plattengobe nästa gång. Måste ju oxå prova med slicker!!