Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2433 ggr
lotta2
0

Lera för ved och salt

Tänkte redan nu fråga om ni har några tips på leror som blir bra i vedugn med salt eller sodabränningar. Snart är det dags för mej att köpa in mer lera och jag skulle lika gärna vilja köpa en lera som funkar bra när jag börjar bränna med ved. Stengods och porslinsleror som blir snygga. Har hört att alla leror inte blir så bra i vedugn.

rikardsaltglaserat
0

Lera till vedugn ,det är ju mycket en smaksak,men jag har en myvket fin lera som tar saltet bra men ingen orange peel .om man nu vill ha det får man söka sig till en lera som är mer kvarts rik.Jag köper min lera från Martin i höganäs på Ligma AB billigt 5 kr/kgjag kan ge dig numret senare.

annars så brukar jag vilja blanda i tex ockra eller lergods lera i drejvattnet för att få lite liv i leran ,då särkilt intustriellt framställda leror som är lite döda isig..Ett tips är att använda naturleror ,prova dig fram ,sen beor det på vilken typ av ugn man har jag har brännt mycket Anagama så det är min referens..

rikard…

LarsT
0

Jag föredrar en vitbrännande kvartsrik lera som tar upp salt och aska väldigt bra, med mycket apelsinskalseffekt. Sen varierar jag färg, effekt och yta med olika skröjengober. Det ger mer möjlighet att styra uttrycket. Man kan göra mycket med enbart lite olika kaoliner, ballclays och oxider. T.ex spela ut en blank apelsinskalsyta mot en matt orange lätt genomsaltad.

Men som Rikard säger, det är i mycket en smaksak. Många ser likhetstecken med saltglaserat och bruna Höganäskrus och det är ju bara en liten del av allt.

Viktigt är att leran är stabil och inte tappar formen så lätt. En saltvedeldad ugn frestar ganska mycket på lerans förmåga att stå emot den ojämna flussning som det kan bli när lågorna stormar på, särskilt från en singel bourry där det blir ojämnare ( snyggare ) än i en mer "industriell" design. Ibland har man ju plockat ut krukor som helt delat sig i två på höjden. Men det var fyleleran det och den är inte så bra att salta på ändå, tycker jag. De snyggaste lerorna i sig själv annars, tycker jag att de engelska är. De är lite "halv"-naturleror. 1109 t.ex. blir hur tjusig som helst…

lotta2
0

Hmm, jag gillar ju apelsin knottret väldigt mycket. Sedan kommer man väl att hitta sina favoriter efter hand. Men det känns ju löjligt att köpa på sej ett lass lera som inte funkar i ugnen sedan. Jaså, 1109 funkar bra, jag är ju helt såld på dess släkting 1110 (misstänker att det är samma utan pyrolitfläckarna.) Gillar drejkänslan och att den inte är så blöt utan mer torr sandig fast ändå mjuk. Men funkar den tempen, trodde dom numera var lite lägre i maxtempen på deras leror? Men den kanske fixar mer temp i reduktion?

Hur upplever ni porslin vs stengodslera ang förmågan att stå eller bära sej själv under bränningnen?

Tack för tipset om drejvattnet Rikard, det lät intressant. Ska jag testa sedan!

LarsT
0

Ja, 1110 är samma som 1109 men utan prickar. De flesta leror kan gå högre i temp i reduktion men egentligen behöver man inte bränna mer än 1280 om man inte har glasyrer som måste upp förstås. 1109 blir ganska mörk med salt och tung reduktion men saltar man lätt eller bara vedar är den jättefin. Porslin har jag inte saltat så mycket på men den står ju helt klart sämre än en chamotterad stengods, samma som i elugn. Men den kan bli hemskt fin med rätt förhållande.

Det är så olika vad man menar med saltning. Vissa använder 3 kg salt och vissa stoppar i 25 kg i en 1,5 m3 ugn. Beroende på det får man så olika utslag, så jag råder dig att inte köpa på dig mycket av en sort innan du provat just din ugn och saltat till vad just du tycker är snyggt. Din ugn kommer också att ge olika resultat med olika vedtyper och på olika ställen i ugnen så prova många olika leror på olika ställen i ugnen ! Härligt när det är så ovisst ….

lotta2
0

Hu, ja, det  är så många variabler att ta ställning till som kan ställa till det. Och lite lurigt eftersom man vill ju inte köra en tom ugn med ett par stackars prover i heller. SÅ man får väl försöka göra en massa grejer i många olika leror för att testa och se vad man gillar resultatet. Man får väl räkna med att iaf första bränningen inte blir alltför lyckad så blir man väl inte genombesviken. Det tar väl tid att lära sej det med…

Jag tycker det är snyggast med lagom saltat, mycket spännande engober som kan ge många ljusa fina färger och en relativt ljus lera som lyfter fram färgerna. Jo, just engoberna tycker jag verkar vara jättespännande när man kikar i böckerna. Men jag kommer nog att hålla mej kring 1250 grader så det finns ju en del att välja på. Just det mörka Höganässtuket är snyggt på deras grejer men jag vill ha färger och yta, inte murrigt alls.