Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2494 ggr
kajsa62
0

rinnande stengodsglasyr

Hej, Jag undrar om någon har tips om hur jag ska gå till väga.. Jag har köpt ceramas rödmelerade stengodglasyr 2460.Den bara rinner och har förstört mina sättplattor efter dom första proverna.Min Brännkurva går från 250gr upp till 600gr och sen fullt upp till 1240 utan utjämning.Jag började med 1250gr första provet.Sen sänkte jag till 1240.Men samma sak hände.Nu har jag glaserat lite tunnare och ska kolla det inorgon bitti… Är det någon som har erfarenhet av rinniga glasyrer som har något bra tips att testa så blir jag jätte glad.Enligt cerama så ska glasyren glaseras tjockare för att få en fin yta..Tacksam för alla tips!

vulla
0

Hej

pröva bränna till 1180, jag har prövat och då rinner det mindre, med bra resultat. Dock måste man vara varsam med glasyrlagret på nedersta delen av föremålet, där får det inte vara nära kanten och inte heller tjockt, för då rinner det ner på sättplattorna.

Doriz
0

Vi lyckades inte med den och använder den endast inne i skålar numera. Den är dock lurig även där, inte rinnrisken för det lägger sig på botten men får man det inte tillräckligt tjockt så blir den inte snygg utan ser dassig, orangeröd blek och misslyckad ut. De två senaste skålarna befann sig vara i detta tillstånd vid utplockande ur ugnen. Lägg chamott på sättplattorna så kanske du kan rädda dem om det rinner.

kajsa62
0

Hej, Tack så mycket för era tips!

Intressant att någon annan provat glasyren också.  och den uppför sig exakt likadant för mig….Jag berättar om jag lyckats lösa problemet.Men jag misstänker att den är besvärlig.

Hälsningar Kajsa

vulla
1

Hej, jag tror dock att du ska följa #2:s råd om chamotte under något du bränner så du vet om det funkar i din ugn, värmearbetet kan ju vara olika….

[rolnor]
0

Kan ju också prova att höjja smältpunkten med en "lagom" mängd kaolin, men det kag ju såklart påverka ytstrukturen också, att den blir matt t.ex.

kajsa62
0

hej igen, och tack för alla bra tips. jag ska även pröva med kaolin.jag återkommer och berättar hur det går.

[rolnor]
0

Jag skulle nog testa med 5, 10 och 20%, bör få stopp på rinnandet, sen är ju frågan om glasyren blir snygg…

LarsT
0

Been there, done that. Inte just på Ceramas röda utan min egen men det är förmodligen samma eller väldigt lika.

Det funkar men glasyren påverkas redan vid 10 %. Sen är det en smaksak om man gillar det eller inte.

Bäst är att sänka tempen.

kajsa62
0

Hej,

Nu har det lyckats lite bättre med den röda glasyren. Jag sänkte temperaturen till 1180gr som vulla föreslog och det är nästan perfekt! Kanske behövs det lite utjämningtid,det var lite "nålstick" men bara lite. Tack för tipset.Jag hade aldrig kommit på själv att sänka temeraturen så mycket.Trodde inte det skulle smälta ut då.Det har inte runnit alls.Glad