Installera keramikugn hemma?
Jag har precis flyttat med bohag och keramikstudio. Tidigare hade jag ugnen i ett pannrum, mycket bekvämt, men nu när jag flyttat, har inte någon lämplig lokal visat sig tillgänglig och jag funderar på att installera den hemma. Vid en närmare titt på mina intruktionspapper insåg jag att delen om var och hur ungnen kan installeras, SAKNAS! Klassiskt.. Så nu undrar jag om någon antingen vet vad som gäller för min Evenheat BE2322 170 l ugn? Jag bränner som max till 1000 grader. Endast blyfria glasyrer. Hur gör jag? EXTREMT TACKSAM för svar!
Mvh Anna
Jag tänker inte ge dej några dåliga råd om hur du ska göra! ;D
Men om ingen annan här vill ge dej lite bättre råd, så finns en e-postadress på deras hemsida: info@evenheat-kiln.com. Och det finns telefonnummer också, så du kan ju fråga dem!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Titta under fliken tv "utrustning och verkstad", det ska finnas ett bra inlägg om säkerhet där.
Gaserna vid vanlig bränning är inte så nyttiga det heller, skaffa bra ventilation medans du bränner.
Ska du bo i lokalen skulle jag brandsäkra hela taket så man fördröjer utvecklingen av elden. Dubbel gips men minarit är ju ännu bättre. Brandvarnare, släckare och tillgång till vatten är nog krav.
Men kontakta försäkringsbolaget hör vad det är för krav, och vad det kostar…jag skulle jämföra försäkringspriserna, det kan du kanske göra här på nätet.
Är man osäker kan man be brandchefen i kommunen komma ut och titta!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/