Rutiga screentryck
Jag håller på och testar att göra screentryck av mina egna (för det mesta) fotografier på keramik. Det går ganska bra, två steg framåt och ett tillbaka.
I dag råkade jag ut för en konstig sak då jag skulle göra om en ram med delvis nya bilder. Ett gammalt foto av min mormor som jag tidigare använt med bra resultat, blev nu rutigt och oanvändbart. Resten av ramen blev som den skulle.
Vad kan det ha berott på? Trist att göra om allt en gång till, men mormor var viktig.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Om ramen inte var ordentligt rengjord, högtryckstvätt rekommenderas, kan det bli gammal färg kvar som förstör det nya trycket/belysningen.
Jag använde högtryckstvätt och tyckte jag var jättenoga. Det såg inte ut som om det var det. Påminde mera som någon slags interferensfenomen av något slag??
_
_
För några år sedan labbade jag med tygtryck och glömde då vid något tillfälle att rengöra ramen. Det gick inte ens med högtryckstvätt. Jag köpte då produkter från ett företag som hette och troligen fortfarande heter screentec ab. De hade ett super-duber medel som fixade allt. Det låter som om det har med rengöring att göra. tel 08-7444070. www.screentec.se Lycka till!
Okej, jag får höra med dem. Tack för tipset. Vill ju inte råka ut för samma sak igen.
_
_

Jag tror jag vet vad det är. Har råkat ut för detsamma men i mitt tryck såg det coolt ut så jag behöll det.
Jag tror det är en moaréeffekt där rastret på fotot och meshen i ramen "krockar". I min teori undgår man det genom att vrida fotot lite. Jag har inte tryckt igen sen det hände mig så jag har inte kunnat pröva min teori.
Det kan nog stämma, det känns som om det skulle kunna vara något sånt. Har du någon idé om hur man kan testa det utan att göra om hela proceduren?
_
_

Det här låter spännade tycker jag. Eftersom jag älskar att fotografera har jag ofta tänkt tankern att "överföra" bilderna på keramiken. Nu förstår jag att det är möjligt! Finns det någon gammal tråd eller har någon lust att berätta hur man gör?
Det är spännande, men ganska krångligt att förklara. Kanske någon annan kan berätta litet medan jag tänker på saken. 
_
_

#6 nej tyvärr har jag ingen säker lösning. Jag har just googlat en massa men kan bara hitta info om foto, scanning och offset. Inget om screentryck. Nån borde ju veta, cebex eller cerama? eller en serigrafifirma?
Det verkar ha med rastervinklarna att göra. Kanske kan man se det om det bildas moiré i nån vinkel om man lägger fotot på ramen och sakta vrider det runt?
Det verkar också som att det inte är nåt problem om man använder slumpmässigt framställt raster på bilden. Vet inte om man kan få det genom vanliga bildbehandlingsprogram.
En gång för längesen på en skola använde vi en rasterfilm, alltså en stor (säkert dyr) plastfilm med raster som belystes på ramen före eller efter själva bilden. Den hade fint slumpat raster och då var det inga problem.
Jag kan tyvärr inte tillräckligt mycket bildbehandling ännu. På måndag ska jag ta kontakt med screentec. Hoppas att de kan ge mig litet tips.
_
_
Det var som du trodde, sisela, dvs skrivarens raster och screenramens störde varandra på något sätt. Nu har jag lärt mig att ändra på hur utskriften blir rastrerad så nu återstår att testa om det blir bättre. Om inte så får jag väl ändra en gång till.
Synd att det inte är lika lätt att testa som när jag framkallade fotografier för ungefär 100 år sedan
.
_
_

Hej, vad bra att de kunde hjälpa. Hur skulle du rastrera?
Skriv gärna här hur det går med trycket. Jag är nyfiken
Om du är intresserad av screentryck så har Cebex kurser.
_
_

Ohh, sååå fin!! duktigt att du inte gav dig!
Vilken kul grej! Jättefint Ulla. Blir genast sugen att testa med foto på barnen. Var det svårt?
Kanske skulle gå en kurs!
Nej, egentligen inte svårt men litet bökigt eftersom man får testa sig fram. Man lär sig säkert att bedöma bilderna när man får litet erfarenhet.
För min del var kursen ett måste.
_
_
originalfotona, gör man en kopia på dem? Tänker på att det vore en rolig present till mamma att göra (om man nån gång får gått kursen då) av hennes gamla foton på far och morföräldrar…men korten får ju inte bli förstörda.
Jag gjorde en vas också och gav till mamma. Hon blev oerhört glad över den.
Fotona blir inte förstörda för man skannar in dem och behandlar dem i datorn innan man skriver ut dem på oh-plast.
_
_
oj vad häftigt! blir så sugen på att lära mig detta
tack för vackra bilder ulla!
Så fina det blev, du har verkligen lyckats fånga känslan, även i godset.
Kan inte du hålla en kurs!
Tack, ni är snälla ni
Jag håller fortfarande på och testar och lär mig själv.
_
_

Så fint det blev! Vi verkar vara många som vill prova.
Hur högt går det att bränna detta?
De är brända till stengodstemperatur. Trycket kommer från svart färgkropp resp. järnoxid.
_
_
!