Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 4009 ggr
Ulla
0

OT - Vad gör du idag?

Här håller vi på att regna bort. Jag har krukor i trädgården som fortfarande gapar tomma och det som är klart tyngs ner mer och mer av allt vattnet.Rynkar på näsan

I dag ska jag i alla fall inviga min friggeverkstad för säsongen, jag hade med mig lera i fredags. Problemet är bara att den är så liten att man är beroende av att kunna göra en del av jobbet utanför. Diska t ex. Min man föreslog att jag skulle ställa ut det som är lerigt så sköljer det sig själv.Skrattande

Om det inte funkar får jag väl gå in och titta på en av de filmer vi köpte på loppis igår. De kostade bara två kronor styck så nu har jag några att välja bland.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

mallezeilon
0

Regn, regn, regn…..man blir ju sååå trött.

Men jag har passat på och gjort en liten provbränning med guld och dekaler för första gången. Har en vän som jobbar med silverlera och har en liten ugn. Lagom att peta in ett par provsaker i.

Kul att se förvandlingen från geggbrun till guld. Upptäkte att det är petigt med guldet, minsta lilla penselhår som kommit fel i påstrykningen syntes. Tror att jag drar slutsaten att guldet ska läggas väldigt tunnt. Kändes som att det blev glansigt där det låg tunt och matt där det var tjockt. Kan det stämma?

Sydväst och storstövlar kanske är sommarens hetaste inköp?

Ulla
0

Det var iskallt i friggen så på med värme och kalsonger. Efter kaffepausen kanske det går att vistas där ute.

_
_

pyromanen
0

Sol o 17 grader…..  ska försöka ta ledigt, men det är lite svårt att växla ner direkt från 5:ans växel till vila…. ( läste nångång någonstnas att man ska varva ner inför semestern)  Har haft en kund på besök som också ville babla och gå trädgårdsvandring, har skjutsat sonens kompis hem hit, klippt lite gräs… druckigt kaffe på verandan…. men mycket mer ska det bli….

Någon som har ett tips till hur man gör för att inte göra nåt?

LeWE
0

#3 Håller med om att det är svårt att inte göra NÅT. Tråkigt kan det vara fast det kanske är bra att ha det tråkigt iblandObestämd Tråkigt iaf att det regnar HELA tiden, jag köpte jord och tänkte fylla en pallkrage till men inspirationen vill inte komma. Det sägs att det ska bli bättre väder i veckan, hoppas det!

Vanja-K
0

Regn, ja vad ska man säga. Okey då!

jag har läst och läst idag. Sedan började jag på ett tennarmband till CupCakes lilla tjej.

Så börjar midsommarveckan med det gamla vanliga gissandet på hur vädret kommer att bli. Vi brukar fira på vår kolloni. Tur att min son-sonhustru byggde en egen stuga  för ett par år sedan. För våran är lika liten som en valstuga ungefär. Men det är ju ute man ska vara. För flera år sedan när bara vår stuga fanns så gick vi ut och in med bordet beroende på regnet. För vi ville ju så klart att ute. har ni sett reklamen när de äter mat på midsommar? De är exakt vi.

Jag har i helgen firat att jag äntligen kan sluta med mitt ordinarie jobb. I skolan. Har fått särskild avtalspension med omkring 73% av lönen. Perfekt.Någon gång ska man ha tur. Jag var så trött på allt skrik och eviga konflikter mellan skolbarnen. Denna stress!

Nu kan man vara utomlands i flera veckor när man vill. Samt att kunna vara i verkstan när man vill. Härligt!

pyromanen
0

#5: vad härligt det låter! grattis!

Freja15
0

Jag har haft utställning idag i mitt hem med min keramik och mina tavlor. Tanken var att det skulle bli en happening i min trädgård med min labyrint och allt. Men det sket sig kapitalt. Det regnar ju här så man kan bli knäpp…suckar. Så allt gick av stapeln i mitt hus, vi riggade upp allt inne i sista stund.

Jag hade annonserat i lokaltidningen och lämnat ut ett hundratal inbjudningar i affärer och så, men det var min familj och de närmaste vännerna som dök upp. Men allt som allt är jag nöjd ändåGlad

april24
0

Hej!

Var bor ni som fått regn? Här i Värmland tror jag inte att vi fått nåt regn. Jodå, lite grann och mycket grann ibland, men på nåt sätt påverkar det inte mej längre. Jag är pensionär och går ut i regnet eller stannar inne om det inte passar. Ut till min friggebod har jag äntligen tagit mej i alla fall och den ligger ju inte så långt ifrån bostadshuset så jag behöver knappast paraply. Ibland bara. På nåt sätt betyder inte vädret så mycket när man kommit upp lite i åren. Konstigt! När jag jobbade var vädret mkt viktigt, speciellt på sommaren. Har haft tillfälle att vara hundägare i tre månader, från mars t o m maj och då regnade det ingenting vad jag minns eftersom jag var ut med hunden varje dag. Mkt nyttigt f.ö. Saknar henne men försöker komma ut ändå, även om det regnar. Min lust till keramik är f.n. mycket intensiv så jag håller på mkt i min lilla verkstad och tycker det är väldigt roligt så vädret bryr jag mej inte så mkt om ej heller om det snart är midsommar. Blir dessvärre påmind eftersom jag har barn och barnbarn. Ibland tänker jag - vad sjutton är sill o potäter mot att sitta i friggeboden och dreja. Man ändrar sej verkligen undan för undan. Kanske blir det gott med sill o potatis i alla fall - speciellt om barnbarnen är med.

abbis
0

Jag har varit ledig idag…ledig och ledig förresten.Åkte in och kollade open art i örebro och samtidigt inhandlade lite som saknas i butiken då man aldrig kommer loss.Sen har jag suttit och planerat pressrelease till utställningen jag och 5 från iFokus keramik ska ha  om 2,5 vecka i stockholm..vernissage den 4/7 kl11 Galleri riddaren.

Stänger Karlskogabutiken för sommaren  dagen innan midsommar för att lägga krutet i Nora och det ska planeras om hur vi lägger upp det.Ska dock ha hela 5 dagar ledigt  i Göteborg/hanhals fr.om midsommar hos min vännina som har hus där.Det är unikt*L*.

Sen har jag bloggat lite …för att tala om vad som händer *L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LeWE
0

Eva Leva Jag skulle komma till dig i dag men det regnade HELA TIDEN. Får bli en annan gångFlört

rakuLotta
0

Här hemma har det vart fint väder men jag har varit en hel dag på frisörskolan i Falkenberg och dömt gesäller. Från halv sex till 22 när jag kom innanför dörren. är helt tom i kolan…. känner mig nästan bakis! Trött,trött,trött… men nu är det snart lite midsommarledigt och DET ska bli SKÖÖÖNT. Kanske får jag tid till lite keramikande då. Det är ju som ledighets terapi för en annan som inte jobbar med det.

KeramikeniSkredsvik
0

Här på västkusten skiner solen så jag har blivit bränd på armen idag. Men vi har haft regnigt.

Idag har jag glaserat och satt en ugn.

/Sofia

Rozzy
0

Varit ute och njutit av vackert väder hela dagen.

Medeltidsmarknad en kort sväng. Hälsat på en keramiker kompis.

Rekat för en bröllopsfotografering som ska vara om två veckor.

Busat med hundarna i trädgården.

Plockat lite blommor.

Fått all mat serverad från grillen i dag… matat hundarna med hamburgare vilket höll dem från behörigt avstånd så paddan kunde hoppa hem.

Tittat på min envisa grannes stora projekt och försökt uppmuntra lite lagom… det är en sten och ogräs backe som ska bli en uteplats.

Kaffegäster i två omgångar med nybakt äppelpaj.

Nu sitter min man och fakturerar, sonen är ute nattfiskar och hundarna utsagna efter en intensiv paddjaktsdag (de Kysspussar bara paddan för att bli höga) suck

En skön dag

Vanja-K
0

#8 På väderkartan visas att ni förmodligen kommer att få en hel del regnockså. Skåne har fått mycket. Sen kom det till Stockholm.

Nu kan jag få nytt regnvatten igen till min Terra sigillata.

Det får man ju vara glad för, eller?

Godsagare
0

#5 Grattis! Njut och ha det underbart med din nya ledighet!

#13 Så skoj! Så hundarna blir höga? Festligt.

Själv har jag hängt hemma med kraftig förkylning. Var bara inne i stan på en utställning och köpte mig två tavlor.

Jag har hängt på Google och installerat fler tillägg till Firefox vilket underlättat brutalt att surfa!

Jag kan rekommendera:

"Read it later"

"Auto pager"

Programmet "AM-Dead link"

Det första är ett smidigt sätt att märka sidor man vill tillbaka till senare men inte i första hand bokmärka och kategorisera.

Nästa är en automatisk "sidbläddrare" i bl.a. Google. Bara scrolla ner och inte behöva leta efter "nästa" knappen.

Det sista kollar dina bokmärken, är du som jag som sparar på allt jag kommer över så behöver man rensa där ibland. Kollar dubletter och även om länken "har dött".

Så jag har haft en Kleenex och dator helg med avbrott för en fika efter konstinköp.

Näe förresten, i lördags pallrade jag mig faktiskt till verkstan och drejade två stora fat… (Nu ska jag inte fara med osanning) ;)

Grodan77
0

fredag: stora tösen slutar 6-an, skolavslutning sen hem o sova en stund. Jobade 15-22

Lördag: jobbade 10-22

Söndag Jobbade 10- fortfarande jobbar..slutar 10.00 idag (0 ett dygn)phu bara varit hem o sovit..men men ledig imorgon, då ska jag planera sommaren..måste bli bättre på att planera min tid o följa planen..annars blir det iinte mycket gjort..o det e mycke som ska göras i sommar, göra verkstaden i garaget, bränna Raku, Terra sigillata, rökbränna mm mm…ja just det jasen har jag en familj oxåFoten i munnen

rakuLotta
0

#14. Är det regnvatten det ska vara till Terra sigillata?

Ulle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag stod i verkstan och knådade lera när jag hörde att jag hade besök utanför. Monterade på teleobjektivet på kameran och klev utanför dörren. Ungefär 3 meter ifrån mig satt en liten uggleunge och vilade sig i solen. Det var bara att fota på. Han blundade nästan hela tiden.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Ulle
0

Efter ett tag tyckte han väl att det var lite jobbigt att bli fotograferad så han gav upp en stor gäspning…

Ulla
0

Oj, vad ullig och söt! Tänk att du hade kameran där så att du hann få några bilder.

_
_

Ulle
0

Det var inga problem. Ungen och hans äldre syskon satt kvar hela eftermiddagen så jag var ute i omgångar och fotade.
Här är en bild på de äldre syskonen.

rakuLotta
0

Meen så söta. Hej ugglor tjenamoss… får assosciationer till Helge i från A till Ö. Det var tidernas barnprogram det… Konstigt, när man försöker introducera sina favoriter för sina egna barn tycks de inte fatta hur bra de var..? För visst var de bättre förr??Flört

på tal om ugglorna då…Skrattande

Kul att fånga dem på bild! Har aldrig sett ugglor live.

Vanja-K
0

#17 ja,jag brukar använda regnvatten. Tycker det är bäst från kemikalier från kranvattnet. Denna gång ska jag testa ett recept när vattnet är varm.

Vilka söta uggleungar! Tänk att få se dessa fåglar på så nära håll. Spännand`!

Godsagare
0

Läckert Ulle!

Fina bilder och det kräver vilken kamera?

Jag har en digitalkamera nu som jag inte är riktigt kompis med, jag byter väl så småningom…

Ulle
0

"Kom och skriv mig det på näääsan… " Jodå, jag associerar också till Helge. Barnen fattar ingenting, klart att Helge och Hedvig var bättre än Bananer i Pyamas. Skrattande

Spännande var ordet. Jag var lite osäker på hur de skulle reagera när jag kom så nära. Visserligen smög jag försiktigt men de äldre satt ju och kollade in mig hela tiden. Fick nästan lite hjärtklappning…

Det är inte så mycket kameran som objektivet som spelar roll i det här fallet. Det krävs ett objektiv med lång brännvidd för att få någorlunda närbilder och då behöver man en systemkamera. Jag fotar mest som hobby men även som lite semiproffessionell porträttfotograf och därför har jag investerat ganska mycket i min kamerautrustning. Canon Eos 5D plus ett antal objektiv i olika brännvidder.

Ulla
0

Problemet brukar vara att man inte hinner plocka fram kameran och absolut inte byta objektiv, innan motivet har försvunnit. I bästa fall får man ett suddigt foto av en halv hackspett Rynkar på näsan.

Har du alltid kameran nära till hands?

_
_

Ulle
0

För det mesta har jag kameran skjutklar här hemma… men jag har många gånger varit arg på mig själv när jag inte har haft kameran med mig i bilen. Tidigt i våras var jag och min man ute och körde och mitt på en åker satt tre stora rovfåglar - jag tror det var havsörn - och jag hade inte ens en fungerande mobilkamera. De hade troligen bara mellanlandat, för jag var där flera gånger efteråt med kameran i högsta hugg och inte minsta lilla fjäder syntes till.
Å andra sidan, så kan man ju inte släpa med sig tung kamerautrustning överallt så det får bli en liten fickkamera som åker med numera.

Rozzy
0

Vilken sötis, håller med om det där med kameran, den är inte alltid där den ska vara.

Vi körde på en liten grusväg då tre små rävungar dök upp i diket de lekte med en pinne och var så fina…men kameran var hemma.

Skaffade nyligen en liten kamera som kunde ligga och skräpa i bilen, men den skräpar lite varstans nu i fickor på jobbet den är aldrig var den ska vara den heller (kan bero på ägaren)

Ulle
0

Jo, jag känner igen det där. Min förra kompaktkamera försvann till slut för att den skräpade lite här och där. Till slut hade den skräpat bort sig…

Inbyggd kamera i glasögonen, har jag funderat på. Och så en avtryckare i fickan. Visst vore det perfekt? Det måste väl gå att lösa i dagens tekniksamhälle. Tungan ute

Rozzy
0

BRA FÖRSLAG

KeramikeniSkredsvik
0

Härliga bilder, Ulle!

annakarta
0

Regn och regn, i Västjämtland har vi snö och ngr ynka plusgrader… jag har drejat hela dagen i min hatlera, som ibland ville som jag och ibland inte…, allt för att få till lite somriga grejer i vitt med små puttifnuttiga dekaler på. Jag är lite sen med min sommarproduktion, å andra sidan är ju inte riktigt sommaren här än!

#18 Vilken grej, urgulliga! Själv har jag en liten fågelholk med svartvita flugsnappare, tyvärr tror jag katten ätit upp ungarna:(

Ulla
0

Vi har en talgoxefamilj på tomten. De nyutflugna ungarna har blivit så tama att de äter ur handen. En bofink har upptäckt det och är väldigt intresserad, och detsamma gäller en hackspettunge. Den är vi förresten litet rädda för eftersom vi har hört att de kan ge sig på byggnader. Jag tror också att de kan äta både fågelägg och ungar?

_
_

mallezeilon
0

Angående att inte alltid ha kameran med när man möter tillfälle till superbilden………Många gånger har jag blivit förargad och sur på mig själv när det hänt. Men, nu har jag funderat vidare på detta. Istället för att blir sur där mitt i detta fantastiska ögonblick jag ville föreviga,utnyttjar jag tillfället till att njuta och gömma bilden i mitt hjärta.

Ulle
0

Det brukar jag också försöka göra. Jag brukar säga: "Det ska jag komma ihåg när jag sitter på hemmet!" Om man nu kommer ihåg nåt överhuvudtaget vid det laget…

april24
0

Verkligen söta. Undrar om det är kattugglor. Kollade i fågelboken. Hoppas varje sommar att få se en orm. Kopparormar/ödlor är det enda i den vägen jag sett. De är också söta iofs.

Ulle
0

Jag undrade också vilken art det var. Det finns mycket hornuggla här men jag såg inte tillstymmelse till horn på "mina" ugglor. Men jag konsulterade fågelexperter i ett annat forum och de var säkra på att det var hornugglor. Hornen syns visst inte alltid så tydligt på ungarna.

Rozzy
0

Vilka tama fåglar du har Ulla helt otroligt. Jag har nåra gynnare som bor under atelje taket, inte för önskvärt men vad gör det nu.

pyromanen
0

#36, här har vi alldeles för mycket av den varan (orm altså) vi h både huggorm (helsvarta, randiga gråaktiga, brunaktiga) snok och hasselsnok!  alla på tomten.  Tycker det är lite för läskigt med huggorm och småbarn faktiskt, så jag har jobbat för att minska mängden huggorm vissa år…. och så klipper jag gräs för att jag hört de inte gillar det.  Snok är ju däremot lite kul. en gång en sen sommarkväll efter ett rejält regn gick jag till jordgubbslannet för att se om det fanns lite kvällsgodis, då möter jag en jättestor snok slingrande med en groda i munnen i jordgubbslannet… :-)  Första året bodde det snok i husgrunden, men de har flyttat.  Hasselsnok är ju sällsynt och därför extra rolig. tyvärr har jag bara sett den en gång och då var det en som katten kom med och nästan var död… dumme katt!  men vi fick ju tillfälle att titta ordentligt, vilket var intressant. Hoppas den har syskon o kusiner nånstans.