Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 3032 ggr
mal.we
0

Keramik, hjälp!

Jag gör ett arbete i skolan på kemin om keramer. Det är dock ganska svårt att hitta bra fakta om det så jag har lite frågor till er.

- Vad används keramik till?
- Vad har det för kemisk uppbyggnad?
- Materialets egenskaper?
- Hur går det till när man tillverkar keramik?

Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde svara på någora av dessa frågor!

Tack på förhand! Skrattande

koko
0

Wow, många stora frågor. Men på fråga ett svarar jag; se dej omkring, börja i ditt eget hem. Du har ju kaklet, toan, porslinet, klinkerns, tandkronor, tegel.

Sen kan du kolla i industrin. Bara att hugga in! Lycka till!

vulla
0

Själv är jag lärare, och jag brukar uppmana mina studenter att hitta orginalkällan, så varför inte slå upp i en god bok på biblioteket. Det finns bla den bok som heter Stora boken om keramik. Den är otroligt bra, där finner du alla svaren plus lite till….

mal.we
0

#1 Tack så mycket :)

#2 Tack för ditt tips, jag ska kolla om den boken finns i biblioteket här!

pyromanen
0

via wikipedia kan man också hitta en massa.

Rymdfärjorna är klädda med keramik! 

keramiska material används på en massa ställen där man behöver nåt som tål riktigt mycket värme t.ex. i smältugnar på järnverken. i andre ugnar…. insidan i vedpannor, pizzaugnar, kremeringsugnar, keramikugnar,

Säkringhylsor (t.ex. i elskåpet… )eftersom det är en bra isolator (leder inte ström) och tål hög värme/börjar inte brinna om nåt går fel med strömmen..

Finns även keramiska ljuddämpare till bilar (istället för av metall, fördelen är att de inte rostar sönder)

Sen är det ju byggmaterial i tegelsten och taktegel…..

LenaR
0

Jag kan svara på lite om tillverkning av keramik.

Keramik=bränd lera.

All lera innehåller aluminiumoxid och kvarts, och dessutom en massa vatten, en del av det kemiskt bundet. Sen kan lera innehålla massa annat också, som kalk, järnoxid, manganoxid, och så förstås organiska föroreningar.

När man bränner lera så högt att allt vatten brunnit bort, då har man fått keramik.

Sen finns det jättemånga olika sorters keramik, och många olika sorters lera. Det är ett stort kapitel. Men för en krukmakare finns tre sorter: lergods, stengods och porslin. Lergods är lågbränt och poröst även efter bränning, stengods och porslin är högbrända, och vattentäta efter bränning även utan glasyr.

Det var lite snabbt om lera och keramik. Du får fråga mer om du behöver fler detaljer!

Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaP
0

förutom toastolar och rymdfärjor så gör man också muggar och tekannor av keramik.

ler är en liten mineralpartikel, en kornstorlek. större kallas de sand, grus, sten och block. Ler av lika mineral tillsammans med vatten blir lera.

Jag håller med #2 att det är bäst att gå till riktiga källor för bra svar. Våra snabba svar här kanske ger dig ideer om hur du kan gå vidare i din frågeställning.

rakuLotta
0

Är frisör och min bästa sax någonsin var keramisk, gick tyvärr sönder när jag tappade den i golvet. Har inte hittat någon liknande  sedan dess. Den blev aldrig slö.

Keramiska höljen på plattänger, locktänger mm finns ju oxå.

koko
0

Keramiska knivar.

[rolnor]
0

En viktig sak med keramik är att det är ett av få material som tål väder vind och sol nästan hur mycket som helst, det är därför man hittar riktigt gamla föremål gjorda i keramik mer eller mindre intakta idag, flera tusen år gamla.

koko
0

Betyder inte keramik oförstörbar?

LenaR
0

Enligt min lilla etymologiska kommer det från grekiska 'keramos', krukmakarlera. Och det i sin tur kan vara besläktat med det grekiska ordet för 'härd'.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

mal.we
0

Tack så jättemycket för alla svar!!! Skrattande