Keramik iFokus

Keramik

Etikettresor
Läst 3394 ggr
Lisamarie
0

Potters Festival

Nån som ska till Aberyswyth nästa sommar? Eller som har varit där de andra åren?

http://www.internationalceramicsfestival.org/index.htm

lotta2
0

Lisamarie, jag gjorde en klickbar länk i ditt inlägg ovan.
Vilket intressant tips, så sugen jag blev nu!!!

AnnaTH
0

Jag har varit i norra Wales, Llandudno och lite söderut för några år sen och det var fantastiskt vackert och tillbakalutat i Wales. Kan verkligen rekommendera den delen av Storbritannien.

Läste om pottersfestivalen förra året och blev jättesugen men frågan är om någon annan i familjen skulle ställa upp på en sån semester…nä, antagligen inte…men man kanske kunde ordna en gruppresa för oss på Keramik i fokus? Jag vet att Godsägare är en fena på resebokningar och alltid får bra priser…vi kanske kunde gå ihop ett gäng?

Lisamarie
0

Tack Lotta2,jag visste inte hur man gjorde det….

Jag har inte besökt den själv, men det låter som det kunde vara riktigt trevligt!

pyromanen
0

Oj vad sugen man blir!!!

Godsagare
0

Man får tacka!

Jag ska ta mig en titt på sidan och återkomma ifall det verkar intressant och inte krockar med annat.

susanne.k.wall
0

Jag har varit på Potters Festival i Aberystwyth, men som allt annat nuförtiden är det några år sen, det var i början av 90-talet. Vi gjorde en fantastisk resa genom Storbritannien och började i Aberystwyth, Beatles gjorde ju en skiva som hette "Magical mystery tour" om ni minns, vi gjorde en "Magical pottery tour" och den började just med Potters Festival. Vi var där enbart som turister men man får nog mer utbyte av att delta på ett eller annat sätt. Det var mycket aktiviteter på gång. Man byggde ugnar utomhus, stor keramikutställning och många återförsäljare. Dessutom fanns det föreläsningar att lyssna till. Det var verkligen en festival. Men jag tror man har mer utbyte av att delta (hur man nu gör det, anmäler sig osv) för då är man med på ett annat sätt än vad vi var, vi gick ju bara runt och tittade på allt, och pratade lite med folk, men det blir inte samma sak som att delta från första till sista dan. Men det var helt klart värt att vara där som turist också.

Lisamarie
0

Det står att man kan anmäla  sitt intresse av att vara med som assistent tex. Fast om man då är upptagen med att rensa sten till ett ugnsbygge, då missar man ju kanske intressanta föreläsningar och demostrationer, och det vore ju lite synd. Jag har inte bestämt mig om jag ska åka än. Men det är kul att höra lite från er som varit där. När ni reste susanne - vilka besök gjorde ni mer än Potters Festival? Några fler spännande tips?

susanne.k.wall
0

Målet med vår resa var S:t Ives, du vet där Leach och Hamada jobbade. Vi började i Wales med potters festival, sen besökte vi en del country potters längs vägen. Det var trevligt. Jag hade tidigare varit i London och då köpt en bok som heter Potters, en katalog med "alla" keramiker i Storbritannien. Jag tycker så mycket om Leach, Hamada och Michael Casson, jag är så fascinerad av deras liv och de sätt de arbetade på. Cassons krukmakeri var bland de första vi besökte. Vi bad dom som hade Bed & Breakfast-stället att ringa honom och fråga om vi fick komma och hälsa på. Och det fick vi. Han hade ett stort härligt ställe och en saltugn på gång och dom höll på att ställa i ordning en utställning, men vi fick gå där och titta och fota och prata med honom och hans Medarbetare.

Sen for vi vidare till John Leach's Muchelney Pottery och där fick vi också komma in till hans verkstad och se där han jobbar och  hans vedeldade ugn och träffa hans Medarbetare. Alla var mycket generösa och öppnade sina verkstäder för oss. Vi var också till Johns pappa David och hans Lowerdown Pottery. Han var också mycket generös, jag frågade om jag fick fota och det fick jag så gärna, jag fick också flytta runt grejerna för att få bättre ljus om jag ville sa han. Mycket trevligt. Där fanns ett kooperativ som heter Devon Guild of Craftsmen och det var också mycket trevligt att besöka. Sen stannade vi till hos potters längs vägen (vi valde ju dom vägarna). En keramiker sa, när han fick höra att vi skulle till S:t Ives, att Bernard Leach hade gjort en grav av plattor till sin vän konstnären Alfred Wallace. Den graven fanns i S:t Ives. Så när vi kom fram till S:t Ives gick vi in på kyrkogården och letade och mycket riktigt, en grav som såg ut som en kista, gjord av handgjorda kakelplattor av Bernard Leach stod där bland alla gravar. Han hade gjort sin vän Alfred på en bild där han var på väg upp i en fyr. Det var vackert. Sen finns det ett litet hus högt uppe på en kulle i S:t Ives. Dit gick vi upp. Där satt en trevlig liten dam och tog emot turister och när vi kom upp dit ställde jag mig på knä på golvet för längs ena väggen hade Bernard Leach gjort plattor som var nedsänkta i golvet. I en nisch stod en vas som Shoji Hamada gjort! Snacka om dyrgripar lite här och var. Jag pratade med damen och sa att jag var en potter from Sweden och hon berättade att hon träffat Bernard och hon tyckte det var roligt att nån från Sverige kom och var så intresserad av golvet! Och vasen!

Så letade vi reda på S:t Ives pottery. Det var lite som en god karamell man sparar till sist…Då levde Janet Leach, det var hon som hade det då. Jag frågade om vi fick titta på DEN UGNEN som Bernard och Shoji arbetat med och det fick vi. Jag ville bara känna på väggarna och TITTA och försökte föreställa mig hur det såg ut då när dom jobbade där. Nu använde dom inte deras ugn, tyvärr.

Vi hade planerat vår resa noga och det var nog rätt bra. Mycket hjälp hade vi av boken Potters. Förutom en presentation av alla krukmakare har den en karta som visar var de bor. Boken ges ut av the Craftsmen Potters Association. Finns säkert i nyare upplaga än vad jag har. Skulle gärna göra om samma resa idag igen för det var verkligen helt underbart!

Lisamarie
0

Susanne,det låter som en fantastisk resa! Tack för berättelsen. Jag känner till boken du refererar till, tror att den kommer ut med några års mellanrum. Det finns förresten en ny svensk bok om konsthantverkare i sverige…läste om den..nåt med 247 svenska konsthantverkare eller nåt i den stil, en guide tror jag. Jag såg den på KHVC hemsida. Nå, ett sidospring -ett boktips.

susanne.k.wall
0

Jo det var en fantastisk resa. Det som gjorde oss så glada var denna generositet - överallt, både hos okända och kända. Vi frågade ju aldrig hos någon om vi fick komma in i nåns verkstad, utan hos exv John Leach var det hans fru som hörde oss prata svenska i deras affär och frågade var vi kom ifrån. From Sweden sa vi, och så hade jag varit på en workshop här i Sverige som John haft, då blev hon så glad så hon gick och frågade om han inte kunde ta sig an oss en liten stund. Och det kunde han. Men så där var det överallt. Och det är säkert jättekul om man sitter ute på landet, långt från alla highways och storstäder och jobbar och så kommer det två från Sverige som letat sig fram enbart till ens ställe för att titta på keramiken.

Så kul med en bok om svenska konsthantverkare. Det är alltid trevligt att läsa om hur man jobbar i olika tekniker.

hellekobbernagel
0

Jag gjorde också en sådan resa kring 1989 till England. Bl.a hos John Leach där vi såg hans fina verkstad, ugnar och keramik, sedan for vi vidare till Bernard Leach som inte levde då, men hans hustru Janet. Jag kände verkligen det var som en helig plats, eller det var så speciellt. En mycket gammal blind katt gick efter mig hela tiden minns jag. Vidare var vi hos Ray Finch, vilket var super kul. Han hade en stökig verkstad men mycket charmerande. Resan var gav så mycket och en början till min kassekredit.

Jag får nog letar bilder från den resan.

Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com