vad har ni för utbildning?
hej,
visste inte riktigt var jag skulle lägga denna frågan men den är ju till er som säljer… vad har ni för utbildning? hur länge höll ni på och vad gjorde ni innan ni började sälja/öppna butik?
många som är "självlärda" eller gått mest gått mindre kurser lite varstans?
/dums
Kolla tråden "all vår början" för att få svar på din sista fråga.
jag är huvudsakligen "självlärd" med korta kurser, hade keramik som hobby till o från i 25 år innan jag började sälja. Är annars lantbruksrådgivare.
ah okej tack :)
fler som vill dela med sig?
Jag började med kvällskurser 1993. Fick halva kursavgiften av ett par kompisar.
Sen var det kvällskurser av div kvalitet fram till 1997 då gick jag på "öppen verkstad" lite oftare än en g/v.
Började lite mer "seriöst" ca 2001 men har alltid haft det som hobby. Har gått Capellagårdens sommarkurs som var helt fantastisk! Även deras gipsgjutarkurs. Glasyer lärde jag mig hos Lasse Östman i Vansbro. (Lärde och lärde… vi skrapade väl på ytan på denna ändlösa värld) ;)
Raku har jag ägnat mig åt i Mullsjö, tre år på raken. Underbar miljö!
Nu har jag egen verkstad och kan vara där hur mycket som helst men eftersom jag har ett heltidsarbete så varken hinner eller orkar jag vara där särskilt ofta tyvärr.
Jag säljer inte alls mycket, måste begränsa mig till endast två marknader om året. Jag vill sälja mina alster själv, inte lämna till butik. Så frågan kanske är mer inriktad på de som verkligen lever på keramiken?

Jag har gått 2,5 år på keramiklinjen på Grebbestads folkhögskola 1999-03. Sen hade jag keramiken som hobby ett par år innan jag startade företag. Nu jobbar jag heltid med keramiken. Innan jag började i Grebbestad gick jag sammanlagt 10 terminer på kvällskurs hos olika studieförbund. Bra erfarenhet nu när jag själv är kursledare.

Jag har gått kvällskurser i 5-7 år, hyrde sedan in mig i en ABF-verkstad med en kompis under lite längre tider, och stod sedan hemma och tillverkade och hyrde in mig hos en som skötte bränningen. Gick sedan ett år på Gotlands konstskola med inriktning på att bredda grund och kunskap om material - alltså väldigt lite keramik men mycket skulptur, linjer, tecknande med mera. Började sälja på marknader och det blev en naturlig övergång till butiker allt eftersom. Har under det senaste året äntligen fixat en egen verkstad! Har dock jobb på 75% också, så det blir ju inga jättemängder jag säljer, men alltid nåt :-)

Jag är självlärd
Den enda kurs jag har tagit är en abf kurs 1979…gick den 2-3 terminer innan fick jag ta över kursen själv eftesom vår lärare slutade…en mycket lärorik tid för mig eftersom jag var tvungen att fördjupa mig i ämnet snabbt. Höll sen kurser 1 till 2 kvällar i veckan under 20års tid .
Någon egen butik har jag inte haft,utan sålt mycket på marknader och till lite olika affärer.
de sista 2-3 åren har jag av lite olika anledningar dragit ner på produktionen ganska kraftigt.Nuförtiden är det bara till en butik och till mig själv( för själen skull…utan lera mår jag inte bra)
Jag studerar Glas ocj Keramik nu på Mora Folkhögskola. En fri och bra utbildning och en underbar lärare
Jag har gått folkhögskola i Danmark inom konst- och hantverkverk, fortsatte på konstskola i de klassiska ämnen i Sverige. Jobbade extra hos olika keramiker när jag studerade. Gick Lärling inom keramik och gjorde gesällprovet i Danmark.
Forstatte med marknadsutbildningar för etablerade konstnäre och hantverkare i betong, fresco och secco måleri, planglas, fjusing och glasgjutning, design- och formgivning.
Har haft eget företag 1990-2000. Tog sedan en paus för fortsatte studier inom konstvetenskap och kulturvård. Men jobbade samtidigt med undervisning inom bild- och form. Läser nu in pedagogisk behörighet.
Jag började att leda kurser på studieförbund och folkhögskolor 1989 och sedan på Konstskola (förberedande nivå) och har sedan dess lett många olika varianter av kurser. Jätte kul, men mycket besparingar är på gång och då blir det lite tajt med allt.
Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com

Jag svarar fast jag i dagsläget inte säljer särskilt mycket:
Jag började på en öppen drop-inverkstad, var där så mycket jag kunde, dvs 9-17 tre dagar i veckan nåt år tills de la ner, en termins praktik hos en keramiker, ett år på Grebbestads folkhögskola, två år på Leksands folkhögskola. Har eget företag sen 2004, det går bara back ekonomiskt. Har haft uppehåll i tvåochetthalvt år nu, har nu i vår tagit en examen i konstvetenskap vid universitetet och ska i höst läsa Kreativt entreprenörskap i Leksand för att utveckla mitt företag. Min förhoppning är att jag med den utbildningen kommer att börja sälja mer, har genom åren inte ansträngt mig särskilt mycket för att sälja och det är ju faktiskt ganska nödvändigt att göra det- anstränga sig alltså…
Vad gör du själv dums? Och vad vill du göra?