Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 4143 ggr
anbra
0

kakelplattor oglaserade

Någon som vet var man kan köpa oglaserade kakelplattor 15x15 cm vita. Skall användas till rakubränning.

Sagakeramik
0

Ja, Lars Tärn säljer både de strörre och de mindre. Skröjade vita.

pyromanen
0

Har köpt 15 x 15 av ovanstående till att dreja på. Det funkar väldigt bra i o för sig men de är mycket tunna och sköra och man kan ta en platta med händerna och knäcka den som knäckebröd…  skulle vilja hitta några lite kraftigare om någon känner till nånstans det finns..?

LenaR
0

Cebex för också kakelplattor. Vet inte hur rakuvänliga eller lättknäckta de är!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Grodan77
0

2# kan du inte högbränna dem så du får dem tåligare???? Eller krymper de för mycket då?

LenaR
0

#4 De måste vara porösa för att klösen ska fästa på dem!

Grodan77
0

Så kan det väll inte vara… det funkar med masonit ock plast…plasten är ju verkligen inte poros!!!!

LenaR
0

Plast?? Ja, där ser man. Är plasten skrovlig eller hålad?

Vi har lackade träskivor i verkstan och de fungerar verkligen inte! Jag trodde det var för att de var täta, men det kanske är för att de är glatta?

Förlåt anbra, om det här blir en total trådkapning nu!

Grodan77
1

ja, det är ju det glatta man ska akta sig för…glas hade jag aldrig drejat på o tror inte det skulle funka, är heller inte jätteförtjust i plastbatsen , föredrar trä…..de säljs hos de flesta återförsäljare! Men även drejskivan utan någon Bats på är ju lite glatt….mycket glattare än vad en högbränd kakelplatta skulle blivit.

LenaR
0

Det kanske beror på hur man fäster plattan på drejskivan? Klösen trycker man ju ner mot skivan/plattan, så den fäster säkert på t.o.m glas eller lackat trä.

Men själva plattan fäster jag på en utdrejad lercirkel. Så den måste suga fast ordentligt. Om det är glatt material i plattan så glider den. Även om jag håller klösen centrerad så blir plattan ocentrerad, och glider iväg till sist.

LenaR
0

PS

Jag hann skriva, och sen kom jag på att glas har hög friktion. Det ser ut som is, så man tror det är halt, men det är det inte.

Ett av livets mysterier! Eller fysikens.  Glad

pyromanen
0

#5…Tror säkert det skulle fastna på högbrända plattor, men därmot inte släppa :-) 

Har ett gäng spånskivaplattor med badrumstapet på (Mitt före detta badrum sågat upp till  Bats :-)  De har jag drejat på och det funkar bra, men tycker det är så bra med de skröjade kakelplattor att de suger fukt och släpper i tid.  På "badrumsplattorna" är det botten som torkar sist av allt… man vill ju ha jämn torkning och är det stora skålar o sånt vil jag ju ta av sakerna och vända dom upp o ner för att få jämn torkning..  Det funkar bäst med sugande plattor…

Så hälst skulle jag vilja ha sugande plattor fast lite kraftigare

LenaR
0

#11 Jag vänder dem med platta och allt. Använder spånplattor.

Grodan77
0

Vänder upponed jag med….iblandmåste jag skära loss, ibland går det att lossa ändå….

Så lena, trodde du kanske använde den iden som varit uppe förut…( fanns ett klipp på någon asiat som drejade små lock el. va det assietter)…med att vskära ur för plattan???? men du fäster alltså den med slick???

LenaR
0

Jag drejar ut en lercirkel på drejskivan, fuktar den, och fäster plattan. Vet inte om jag har sett klippet med asiaten! Hur gör du, Grodan?

Grodan77
0

Lerslicker under stor spånplatte bat som jag fuktat undersidan. Drejjar jag koppar eller annat smått gör jag det opå klös eller så direkt på skivan o lyfter av.

Vavrakeramik
0

jag haar cebex kakelplattor, skröjbrända. de håller bra, går ej sönder. beroir kanske på skröjtemperatur som de brännts till. Drejar ut en rundel under o trycker fast fuktad platta. funktar ovanpå också så klösen bara suger fast litegrann. Skär av o lyfter hela plattan.

abbis
0

Jag har köpt oglaserade kakel plattor på flügger.Ett elände att dreja saker med bred bas då man hamnar i kanten på kakelplattan och gör sig illa.Runda kakelplattor/bats är nog mycket bättre!Har även Bats i trä som man fäster med en specialanordning på min drejskiva , dom slår sig!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/