Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2830 ggr
helenahenstedt
0

Annat än glasyr?

Behöver idéer på vad jag kan använda istället för glasyr.

Jag ska göra en skulptur i flera delar och limma ihop efter bränning. Vill inte glasera för formen är så komplicerad, läs tidsödande, att glasera.

Har nån provat med vax? Fick tips om det för länge sen, att färga in möbelvax. Håller det för att stå utomhus året runt?

Linoljefärg? Håller det utomhus året runt?

Nåt annat förslag?

Jag har använt papperslera, det ska väl inte vara några problem att låta det stå utomhus året om? Om jag högbränner.

Sagakeramik
0

Akrylfärg kanske.

Vanlig utomhus grund + pigment.

pyromanen
0

Hammarlack :-)  eller bil-kaross-färg… 

Linoljefärg som du nämner använder jag när jag renoverr fönster….  det håller ju, men mattas efter några år och behöver underhållas med nya tunna färglager.  Akrylfärg som Saga nämner håller längre innan underhåll, men för eller senare börjar det flagna och då måste man skrapa o ha sig för att kunna måla om o få det snyggt igen… 

Hur många år ska det hålla sig snyggt?

Sleipnir
0

Jag har sett ngn som målade urnor med äggolje tempera det var jätte vackert, men hur det håller för utomhusbruk har jag ingen aning. Det tar nog lång tid att torka tror jag.

pyromanen
0

Har målat spegeldörrar inomhus med äggolja-tempera. Tycker det är mycket vackert och när det härdat/torkat helt är det mycket slitstarkt oc har traditionellt användt på luckor, räcken, möbler som slit mycket.  men som Sleipnir är inne på så torkar det mycket låpngsamt. Tror det tog ca 6 veckor innan jag kunde stängamina spegeldörrar och helt färdigtorkat tar ca ½ år!   färgen innehåller både vatten, ägg och olja.

Har inte hört talas om att använda äggolja utomhus.

helenahenstedt
0

Akryl känns så plastigt.

Kan utomhusgrund fästa på högbränt? Är det sånt man använder på husgrunder borde det ju göra det, tycker jag.

Kanske var det äggoljetempera jag tänkte på.

Hur länge det ska hålla vet jag inte, hoppas på en rik köpare som tänker ha den i sin trädgård i evigheter. Eller att jag åtminstone med gott samvete kan säga att det håller i evigheter…

sisela
0

Vet inte hur länge det håller men äggoljetempera åldras vackrare än akrylfärg i alla fall. Jag har sett skulpturer som blivit vaxade på ytan ovanpå temperan. Mycket fint var det men de var nog inte menade för utomhus.

Angående papperslera, den får ju små porer efter papperet. Kan inte det vara riskabelt för utomhusbruk, om det kommer vatten i och fryser -som risken är med lergods? Eller? Jag vet inte själv, bara tänkte på att det ju blir lite poröst även om det är högbränt.

helenahenstedt
0

#6 jo, jag har tänkt på det där mer porositeten. vet faktiskt inte hur det blir i kylan. Har gjort leran själv så det är ganska stora pappersbitar, ca nagelstorlek. Men det kanske är dumt att låta nåt stå ute en hel vinter, det är bara det att grejen kommer bli rätt otymplig att flytta och passar bäst utomhus. Har ju inte ens nån spekulant än, så problemet kanske inte kommer att uppstå…

helenahenstedt
0
helenahenstedt
0

får inte sidan att hittas… grrrrrrrrrr.

LenaR
0

Nu syns den!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Freja15
1

När jag bodde i Sydafrika så kletade de in allt med vax, golvvax eller svart skokräm, beroende på vilken effekt som ville uppnås. Jag har en skulptur som jag vaxade där nere och nu har den stått två vintrar i Sverige utan problem. det blir ju inte blankt men det blir en beläggning. När du ska vaxa in så ska du se till att godset är lite varmt. Så att vaxet smälter in, annars blir det bara geggigt och mycket svårarbetat och inte snyggt alls.

Lycka till!