Hur fotar ni er keramik?

Vi har diskuterat det här tidigare, och då verkade smaken verkligen vara som baken…
Själv föredrar jag faktiskt bilder som är helt fria från allt annat, dvs man har klippt ur dem och lagt på vit bakgrund. Såna bilder har jag ej själv på min hemsida, jag använde mig av målarpapp som bakgrund. Har en hyfsad enkel digitalkamera.
Bilder tagna i miljö, skog eller i köket där man ser kakel och nån krydda eller på nån hylla i ett vardagsrum gillar jag inte när det är keramiken som ska lyftas fram. Det är ju inget heminredningreportage! Men som sagt: det finns massor av åsikter och som vanligt är inget rätt eller fel, bättre eller sämre.

Det är svårt. Jag bestämmer det från gång till gång. Det beror på om det är bruksföremål eller skulptur, vilken historia jag vill förmedla och vilket sammanhang bilden ska ingå i.
Jag tycker också om rätt så rena bilder, men har gärna med en kontext. F ex kaffe ioch kakor bredvid om det är kaffekoppar jag fotar. Bruksföremål som ska användas tycker jag ska visas på det sätt de är meningen att ses. Sen kan man ju ha ren form/dekor studie med också om det f ex är till försäljningsmaterial (broschyr, flyer etc)
Skulpturer vill jag också helst fota i kontext för att historien ska finnas med där också men ibland är det svårt att få det att se bra ut.
Ibland är det helt enkelt lättare att sätta ljus, få bra färger, skuggor på rätt ställe etc när man gör en liten "ministudio".
Till det har jag oftast bara tagit en rulle vitt papper och fäst på väggen bakom och låtit hänga ner över bordet. Har man rätt vitbalans kan en vanlig skrivbordslampa räcka som ljuskälla.
Sen finns ju alltid photoshop
(se bifogad bild)
Frågan är ju vad man har för krav på fotona och vad de ska användas till.
Kanske kan en fotokurs rekommenderas för den som vill behärska kamerateknik och upplägg av bild? Det finns ju en hel del att ta ställning till och lära sig använda. Foto finns ju även som yrke och det är väl en antydan om komplexiteten i det, tänker jag.

Jag tycker att det kan se trevligt ut med keramik fotad i miljö eller utomhus. Dock föredrar jag bilder med ren bakgrund så att man kan se objektet så tydligt som möjligt.Det är ju ändå det som är intressant.
Själv fotar jag alla mina saker i fototält med vit eller svart bakgrund.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Jag har sån tur att min man håller på med foto… eller otur för det blir sällan så bra när jag själv plåtar som när han trixat med alla inställningar och ljussättning mm, mm, mm….
Jag är väldigt tacksam!!!
Håller på att lära mig fota nu så Jag funderar också en del på vad jag vill med bilder på min keramik.
Tycker ibland att det är snyggt med utemiljö som bakgrund men föredrar nog en studiomiljö med olika bakgrunder beroende på grej. Det kan vara allt från tapeter eller vanligt vitt papper på en ram eller helt enkelt trävita bordet och väggen i verkstan.
Ibland kanske man behöver visa användningen så då är det ok med prylar runt men gillar nog det rena så man ser föremålet och inte allt annat krafs runtomkring.

Läcker bild rolnor. Det ser ut som om vasen svävar.
Jag fotar helst utomhus för jag tycker att ljuset blir bäst där. Det beror verkligen på alstret var det blir bäst bakgrund. Men det är helt klart ett arbete i sig att göra fina bilder där alstret kommer till sin rätt.
Om man ska ha det systematiskt och fota för en hemsida med beställning med försäljning, så är det nog bäst med en studio. Går liksom inte att gå och vänta på rätt väder då.
Tackar LenaP! Problemet är att få det att se naturligt ut och det lyckas jag inte så bra med ännu, men det är kul att experimentera, kanske får jag ordning påt tillslut…
Har hidtills alldrig varit 100% nöjd med ett foto jag själv tagit… skulle behöva lära mig mera, men när jag haft tillfälle så är jag när det kommer till kritan inte tillräckligt intresserad för att orka lära mig…. kanske kommer någon gång i framtiden. Såhär långt har det fått duga med en liten billig digitalkamera inställd på "automatic" och antingen utomhus eller på våran veranda där det kommer in dagsljus från 3 håll (och fotar då där det inte är direktljus).. det enda jag fuskar med i gimp (grtisvariant av fotoshop) är att jag skruver upp för ljuset ibland eller justerar nån färgton och beskärar.

För min del är det viktigt att först ta reda på syftet med min bild. Vad vill jag förmedla? Är det en speciell känsla jag är ute efter? I så fall är det viktigt att ha den rätta rekvisitan - ex spetsduk o muffins om det är en bild för att få fram hur mysiga muggarna är för sommarfikat i skuggan av äppelträdet… Eller är det en ren "faktabild"för att visa en speciell kruka? Ljus neutral bakgrund fotad ute i naturligt ljus. Uteljus gillar jag.
På din bild, Rolnor, tycker jag inte din fina kruka kommer till sin rätt alls. Stör mej på att, som du själv skriver, den inte är naturlig. Den känns för "krystad" för min smak… Fast det spelar ju faktiskt ingen roll vad jag tycker, bara du är nöjd och du tycker att bilden är representativ för dej o dina alster!

Jag föredrar natuligt ljus. Aldrig blixt! Problemet är ju då oftast att hitta ett naturligt snygt ljus som inte drar åt någon ton. Tex. om man fotar i skuggan en solig dag drar bilden åt blått, flyttar man sig istället till solen får man skarpa skuggor. Mulet väder men inte grått brukar funka bra ute. Annars kommer man ganska långt med dagsljus inne om man har lite ljusa textilier el papper till hjälp.
Helt klart är att resultatet inte beror på kameran. Man kan ju ha tillgång till en superkamera men inte vara helt säker på tektinken. Då får man i alla fall inte bra bilder. Finns det något mer irriterande än när människor säger; Du måste ha en bra kamera som tar så fina bilder.
Jag skulle vilja påstå att kameran styr väldigt mycket hur en bild blir. T ex hur många pixlar den kan ha i ett foto. En kompaktkamera med 10 megapixel (en vanlig storlek) ger inte alls samma kvalitet i ett foto som en systemkamera med mycket fler pixlar.
Likaså styr även linsen i kameran hur ljuset "uppfattas" i fotot. En liten kompaktkameras lins kan inte jämföras med en systemkameras.
Men åter igen. Allt hänger på behovet och vad bilden ska användas till. Man kan lära sig ta bra bilder med en mindre kompaktkameran och/eller en systemkamera.
Går man en kurs/ läser på om foto så kan man påverka väldigt mycket. Det handlar om att "måla med ljus". Så precis som man kan lära sig grunderna i hur man blandar färg kan man lära sig grunderna i hur en kamera fungerar. Nedan finns en bra länk som beskriver grunderna i foto.