Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 1448 ggr
Tosabiten
0

Bränna fast mynt på keramik!?

Har någon av er försökt att bränna fast mynt på keramik?

Hittade några gamla 50 öringar idag som jag funderar på att lägga på ett fat och bränna. Helgalen idé troligtvisRäcka ut tunganSkrikandesFundersam

Om du har testat den här heltokiga idén får du gärna dela med dig av dina erfarenheter.Skrattande

LeWE
0

Om det är koppar borde det väl gå.. blir lite sugen att prova.. aldrig tänkt på det.

MiaTua
0

i susan petersons bok clay…art nånting har hon gjort ett prov på det och många andra saker. Tyvärr är det lite svårt att klura ut vilken som är vilken efter bränning. Jag ska gå hem och kolla vad boken heter och läsa det kapitlet. Prova det är så kul att se olika grejer.

En tjej här på skolan har laborerat med massor med olika metalltrådar och med kopparen blev det helt svart mycket fin effekt där hon lindat tråden (1280). i lågsalt blir det också fint med koppar trådar fina effekter i hela färgspektrumet.

Tosabiten
0

Det är både silver och koppar pengar som jag tänkte "leka" med. (Guldpengarna sparar jag Penga munFlört)

Funderar också på i vilken temperatur pengarna smälter i ? Det  blir till att testa sig fram. Jag får forska vidare på det här imorgon när familjen är på rymmen

Det här är första gången jag funderar på att elda upp mina pengar FlörtSkrattandeFlört man kan bränna pengar på flera sätt!!!!

soleikeramik
0

Ja nog kan man bränna sina pengar på olika sätt, jag la in mina vigselringar i en skål en gång..! Det blev som en härlig liten guldfors ur skålen….  (Jag hade bestämt mig för att skiljas, så det var inte så farligt. Länge sen,men snyggt blev det.)

Ulla
0

Det låter som en symbolhandling. Har du kvar skålen fortfarande?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LeWE
0

4 Vilken temp brände du ringarna i?

soleikeramik
0

Det var en symbolhandling, men tyärr har jag den inte kvar,jag sålde den dyrt. Jag höll på med lergods på den tiden så jag brände nog i cirka tusen grader. Kanske ska jag pröva nu igen, (men inte med nuvarande vigselringar, för nu är jag lyckligt gift med "den rätte" sen 16 år!)

LenaR
0

#4 Soleikeramik, kommer att tänka på en historia jag hörde på Folkuniversitetet. En kursdeltagare där glömde ta av sig vigselringen när hon satt och drejade, och vips var den borta. Hon letade igenom slickerbunke och överbliven lera, men nix, ingen ring.

Nästa termin sitter hon vid drejskivan igen och centrerar leran genom att dra upp den i en kon, och på toppen av konen kommer en ojämnhet fram. Det visar sig vara hennes vigselring.

Ringen har alltså åkt i slickerhinken, kvarnats och knådats och kommit tillbaks till samma kvinna. Det blev en väldigt stark symbolhandling för henne också fast hon inte gjorde det medvetet. Hon sa att hon visste precis vad det betydde, men ville inte förklara närmare.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.