Keramik iFokus

Keramik

Etiketterundersökningartopplistor
Läst 1822 ggr
[rolnor]
0

Glas vs keramik

Jag får ibland en känsla av när jag tittar på konstglas, att konstnären egentligen önskade att han eller hon jobbade med lera istället, är det bara jag, eller?

LenaR
0

Ge något exempel!

Jag tror det är väldigt vanlig överlag att man gärna jobbar i något annat material, eller blandar in flera. Jag älskar t.ex glas!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
0

Ja det skulle ju vara bra med ett exempel, MEN. jag kan inte så många namn inom glaskonsten…

Doriz
0

Jag tänker att det är precis tvärtom, att de som arbetar med glas i många fall har börjat i leran. Makarna Vallien är det så för. Både Ulrica och Bertil jobbade med keramik innan de gick över till glas. Ulrica mer än Bertil får jag för mig. Jag var på Vida på Öland och kikade på deras saker. I Ulricas fall gick formspråket tydligt att känna igen i keramiken i och för sig är hon kanske mest känd för sina på glas målade alster men keramiken kännetecknades av ormar, spännande huvuden etc. Många gånger då jag läser om glaskonstnärer tycker jag att det står att de gått någon keramikutbildning. Själv skulle jag gärna vilja dra lite i glas. Blåsa har jag gjort och det var mycket svårt men nu skulle jag vilja dra lite i det. Försökte ta mig in på ett ställe där jag bor men de tog bara emot möhippor. Då jag förklarade att jag redan är gift och inte har någon tanke på att gifta mig så gick det inte att få hyra in sig. Jag förstod aldrig det där dvs vad det skulle vara för skillnad om jag dök upp med tio halvpackade kompisar mot att jag kom ensam och betalade samma summa. Men är det möhippa som gäller så är det …

[rolnor]
0

Intressant, har själv aldrig blåst men många ggr tänkt att det vore kul att prova, det där med möhippan lät ju skitskumt!!??