Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2401 ggr
vulla
0

glasyren går inte att sikta!

Köpte en färdig transparent glasyr. Blandade den som vanligt, tillsatte ställmedel, och tennoxid och zirkonsilikat.

Skulle sikta den innan jag började använda den. Jag vevade runt med vispen i sikten, all vätska ran ut, och kvar blev en tjock gegga. Hällde tillbaka geggan i hinken, in i köket och hämta handmixern. Mixade och mixade. Prövade sikta igen. veva och veva, kvar blev en tjock gegga!

Mixade igen…..Prövade sikta. Tillsatte mer vatten… pröva sikta….

blev kvar en tjock gegga. Rengjorde sikten grundligt, den kanske var igentäpt? Prövade sikta igen, kvar blev en tjock gegga.

det tog 1,5 timme, blev innerligt läss.

gav upp!!!

Glaserade iallafall, och väntar med fasa på att öppna ugnen imorgon…..

Typiskt!

gismo
0

Vad har du för mech på sikten? Du kanske behöver en grövre.

Jag har några effektglasyrer som jag måste ha en grövre sikt till.

Annars blir det precis som du säger en grötig gegga.

Hoppas att din brännig blir lyckad <3

Sagakeramik
0

Använd en pensel (typ lite grövre målarpensel) att pensla igenom glasyren.

Den lär vara för tunn om den rinner igenom av sig själv…

gismo
0

Jag brukar använda en diskborste, men jag kanske är lite brutal av mej…..Skrattande

vulla
0

jag brukar vara noga med att sikta tennglasyrer, för annars blir glasyren knottrig. Jag hoppas att det kommer att gå bra i bränningen, så  omrörd har aldrig någon glasyr varai i mitt garage iallafall…Glad

Eftersom det är en köpeglasyr som bas så vet jag inte vad den innehåller, men jag har aldrig stött på problemet förut, även då jag köpt eller blandat själv. Det var frustrerande att ingen av mina försök att sikta hjälpte. Men kanske jag får investera i en mindre tät sikt….

Jag har hört att det finns dom som bara stavmixar glasyrerna, och ej siktar. Vilka metoder använder ni oftast?

Jag ser det som ett experiment eftersom det var en ny glasyr, det ska ändå bli spännande att öppna imorgon och se hur det blev..

Sagakeramik
0

I princip alla mina glasyrer är så "tjocka" att man måste pensla dom igenom meshen.

Att använda mixerstav är  väl helt ok , man kan ju få lite prickar och sånt som kan vara fint i vissa glasyrer.

Men brukar du blanda dina glasyrer så tunnt att de rinner igenom utan hjälp????

vulla
0

Nej, när jag rörde runt glasyren i sikten blev det bara vätskan som for igenom, och råämnena stannade kvar i en tjock massa…

Jag får alltid röra runt för att allt ska gå igenom. Jag brukar använda en visp eller en slilkonslickepott, men denna gången ville råmaterialet inte följa med….bara vätskan gick igenom..

vulla
0

#5 , förresten så var jag förbi din butik när jag var i skåne i Augusti.( jag och mina systrar gjorde en konstrunda med många stopp på österlen- det var fantastiskt roligt!) Det var en söndag, så du hade tyvärr inte öppet…

Sagakeramik
0

6. Ok, låter ungefär som mina glasyrer brukar göra. Viss del som är lättblandad åker igenom lite lättare medans de lite tyngre materialen måste få lite hjälp.

7. Jaha, ja så kan det ju vara.