Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 1276 ggr
Staffan
0

Helt vanliga blomkrukor...

Fina blomkrukor tycker jag alltid är svåra att hitta…

Hur kommer detta sig?
Är det svårt att göra fina blomkrukor?
Är det dyrt att göra fina blomkrukor?
Eller känns det bara trist att göra blomkrukor?

Gråter

Mvh // Staffan

Saltabad
0

En möjlig anledning är ju att det är smaken som skiljer..Fundersam

Jag är löjligt förtjust i sommar motiv på allt, så för mig räcker det om krukan är blå Cool

/annette

Ulla
0

Staffan!

Hur ska en blomkruka se ut för att du ska gilla den?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Staffan
0

Kanske är det så att man som keramiker hellre gör saker som sticker ut lite mer?

Givetvis handlar valet av kruka också om vad för slags växt det är man vill ställa i krukan. En anspråkslös växt tycker jag "dör" i en kruka som har ambitionen att sticka ut…

Själv är jag nog typiskt nordisk i mina val av färg och form, även om mattan är röd för tillfället… :) 

Less is more.

// staffan

LenaR
0

Too much is not enough!

Men problemet är nog inte bara tycke & smak, det är också konkurensen med billighetsländer som Kina t ex. Det finns handgjorda krukor för under 100-lappen från Kina, motsvarande från inhemska keramiker kostar 2 eller 3 gånger så mycket. Därför säljs inte våra krukor hos vanliga florister - de har mycket större förtjänst på importerade. Så svaret är väl att det är för dyrt! För blomsterhandlarna…

/Lena

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Pelle
0

Förstår floristerna iofs, men är det inte lite som med kött?

Det är ju skillnad på produkterna (t ex vac-mörat vs hängmörat), även om det är svårt för konsumenten att se det med en enkel stram kruka. Keramikerna måste alltså få ut sitt budskap att det är bra/status/kulturellt (eller vad som känns bra och säljande) att köpa handgjort. Skapa efterfrågan helt enkelt. Annars blir det väl till att ordna med keramikfabriker där varje arbetare spottar ur sig hundratalskrukor om dagen för att kunna konkurrera med krukor.

Ett steg på vägen är ju till exempel att folk som jag som inte håller på med keramik ser det här trevliga forumet och börjar förstå mängden arbete ni lägger ned på era alster.

MVH/Pelle

Maja-LenaH
0

Är "göra blomkrukor" att TILLVERKA eller att GÖRA OM?
Om Du inte tillverkar krukor själv kan Du åstadkomma "personliga" krukor till respektive växt genom att måla vanliga billiga terrakottakrukor helt eller delvis. Lycka Till och publicera en bild på resultatet!/ Maja

Denna kommentar har tagits bort.
Ulla
0

Smaken är som baken - delad.

Men att det finns så få svensktillverkade krukor i handeln beror på att dom blir för dyra. Folk är inte beredda att betala när de kan gå till IKEA och köpa krukor från Asien till priset av en påse karameller. (En stor påse visserligen, men ni förstår…) För att inte tala om vad man får för en biobiljett.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_