Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 5340 ggr
Godsagare
0

Gjutlera porslin?

Jag ska gjuta i Porslinslera och undrar vad ni har för erfarenhet av olika gjutmassor?

Jag vill att det ska vara lite transparant lera som färdigbränd då jag inte tänker glasera i första hand.

Kan man bränna glasyrtemp direkt?

Annat jag behöver tänka på? Tips?

//Jessica

ingvar
0

Du kan givetvis bränna till stengodstemp direkt. Har provat lite olika gjutmassor från Keramikexperterna. Dom har bl.a en relativt ny porslinsmassa som blir nästan som glas och behöver inte glaseras och den bränns till ca: 1260 gr. Minns inte vad den heter men om du ringer Bosse i Mölndal så vet han.

Ingvar

OlaKrafft
0

Jag har erfarenheter av en porslinsmassa som heter parian och den är transparent och blir dessutom lite blank i ytan. När man bränner den i glasyr temp.

http://www.cebex.se/index.htm

Godsagare
0

Tackar för tipsen. Är massorna bra från början eller krävs det modifiktaion innan man gjuter?

Sist jag använde en gjutmassa (ej porslin dock) var den alldeles för tjock. Den var köpt färdigblandad och det var mycket svårt att gjuta då man i stort sett var tvungen att hälla ut omedelbart.

Alltså, köpa pulver och blanda själv eller färdig massa?

LenaR
0

#2 OlaKrafft, det är inte parian som ser så plastig ut om man bränner den oglaserad?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

OlaKrafft
0

#4 Jo ja det kanske man kan säga, men om man vill ha ett porslin som är lite blankt efter sintringen och inte en ganska ruff och matt yta. Så kan man ta att den är lite "plastig" om man vill kalla den plastig.

LenaR
0

'Plastig' behöver ju inte vara ett negativt ord! Det är väl som med alla leror, de ska passa till föremålet.

Godsagare
0

Bra kommentarer kring ytan, jag är inte ute efter den "plastiga" ytan så då vet jag vad jag inte ska ha för gjutlera.

Godsagare
0

Puffar lite på den här tråden då jag snart vill komma igång med gjutningen. I veckan kommer jag göra gipsformerna och jag har en hel del nya ideér.

Önskar en bra gjutmassa, torr eller färdig som inte blir "blank" utan glasyr, vid bränning direkt i hög temp, typ 1250-1280.

Förresten, kallar man det då för porslin trots den rel "låga" temp för porslinsleran? Eller går det då som stengods?

Eller är det valet av lera som gör att man kallar det för porslin?

Hoppas ni förstår frågan…

LenaR
0

Det finns låg- och högbränt porslin. Jag har för mig att det kinesiska naturliga porslinet sintrar redan vid 1250 grader. När européerna började tillverka porslin fick de det inte transparent förrän vid väldigt hög temperatur. Så det är inte bränntemperaturen som skiljer stengods och porslin åt! :)

Godsagare
0

Tack! Då fick jag klarhet i det.

LeWE
0

Jag blandade till gjutlera själv av min egen lera för några år sen men hittar inte receptetRynkar på näsan Vet nån hur mycket vatten man tillsätter till torr lera? Har för mig att det är 18% av lerans vikt. Kan det stämma?

LeWE
0

Hmm.. hittade tråden där jag själv lagt ut receptetSkäms Snurrig, tror jag !

kinnekulle
0

kan du lägga ut tråden igen

drejat11
0

Hej

Är det någon som vet hur det gjutna porslinet håller formen efter bränning. Är det gjutna porslinet lika känsligt som det drejade?