sänka en stengodsglasyr
jag har en vit,sidenmatt glasyr somjag använt en del genom åren och gillar.Nu är det så att jag skulle vilja sänka temp på den.nu blir den fin och siden matt vid 1250.har någon här ett tips om hur jag enklest och säkrast sänker den?
Hur mycket ska du sänka temperaturen? Hur ser receptet ut?
Ska du sänka en kägla eller så kanske du inte behöver ändra receptet alls.
Har du kvarts i receptet är det bästa att sänka temperaturen genom att ta bort lite. Om du har 20% kvarts, gör prover med 15, 10, 5 eller 0%.
Finns inget kvarts i receptet måste du räkna om på något sätt.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Lite litiumkarbonat eller alkali fritta kan funka kanske?
#2 Det sänker temperaturen, men då ändrar man på fluss-sidan, så det kan bli en helt annan glasyr. Flussämnena är ju det som ger glasyren sin karaktär.
Säkrare är att ändra i kvartshalten. Då påverkas bara smältpunkten! 
fältspat 50%
krita 25%
kaolin 15%
kvarts 10%
så det är ju inte så mkt kvarts i den men jag får väl ta fram mina gamla pärmar och damma av kunskaperna
Jag är hyfsat säker på du sänker temperaturen en kägla eller två bara du tar bort 5% kvarts.
Lycka till! 
enl.ett glasyr komp.jag har skulle man kunna tillsätta3%colemanit.annars får jag väl räkna om allt och det som bekymmrar mig där är hur det nu gick till?
Colemanit är ju också fluss? Skulle prova att göra en liten serie med minska kvarts och testar lite fluss, några olika halter.

Vilken temp vill du få den till? Jag kan hjälp dig att räkna om du vill, jag har programmet Insight så det går snabbt och lätt.
#8 Caroline, vad är det för program?
/sofia

Ett glasyrberäkningsprogram från ett företag som heter Digitalfire. Inte speciellt dyrt, inte speciellt märkvärdigt men mycket användbart. Man kan ladda ner gratis demoversion från hemsidan. Vet att fler här använder det, tex Saltglazed.