Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1591 ggr
Doriz
0

Sitta eller stå?

I helgen besökte vi Capellagården på Öland. Vi kikade in i deras fantastiska verkstad och konstaterade att alla drejskivor är höjda och att eleverna står och drejar men har höga stolar som de lutar rumpan mot. Vi började fundera över den ställning som vi sitter i och om vi skulle försöka testa stående. Vilken ställning har ni valt och varför? Ni som står, var kan man köpa stolar anpassade för detta för vi inbillar oss att man behöver något att luta sig mot och inte enbart kan stå?  Vi var även på Paradis där en kille drejade på en 11 kg tung klös - jag frågade. Hans ställning förundrades vi över för den såg verkligen inte nyttig ut för kroppen.

LenaP
0

Jag har testat att stå ibland då jag skulle visa eller hjälpa någon som sitter. Då lutar jag armen lite mot väggen bredvid och får väldigt bra stabilitet mellan fötter, ben, arm och hand. När jag sitter och drejar tycker jag det kan vara svårt att hitta en fast punkt att vara stabil mot. Får lätt ont i ryggen eller sätter för mycket kraft i handlederna. Men obs jag drejar väldigt sällan.

abbis
0

Jag tror på en varierad arbetsställning.Det är väl bar om man kan stå ibland.Jag har höjt min drejskiva och har en höj och sänkbar stol till.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[rolnor]
0

Skulle nog sakna stabilitet vid t.ex. centrering om jag stod upp, men har aldrig testat.

mangobango
0

Jag gillar att kunna luta mig fram över och använda min tyngdkraft vid större föremål… så jag sitter helst. Men håller nog med om att det vore fint med att kunna variera. Höj och sänkbar skiva + stol är nog det utlimata för kroppens hälsa. Har funderat på det, men inte löst det än…. kanske en dag?