Mineral AB Dunit + CEBEX = SANT
I dag fick jag ett brev ifrån Mineral AB dunit där det står att de gått samman med CEBEX.
I brevet utlovas bland annat: " Konkurrentskraftiga priser - inga prishöjningar att vänta"
Tillåt mig tvivla. Jag undrar hur de kommer att göra med följande exempel:
Hos Mineral och dunnit kostar håltagningsverktyg: 40:- hos Cebex kostar samma verktyg: 74:-
Avdrejningsjärn i trä: MoD 28:- cebex 36:-
Rakutång MoD : 260:- cebex 288:-
Glasyrtång: MoD: 116:- cebex 128:-
Våg tripple beam : MoD: 2460:- Cebex 3585:-
Kavalette: Mod: 300:- cebex: 364:-
Listan kan göras lika lång som sortimentet.
Jag för min del är INTE nöjd med att Sveriges i särklas dyraste företag köpt upp en av sina konkurenter. Tilllåt mig tvivla på att Cebex kommer sänka priserna på samtliga av sina varor bara för att de köpt upp ett företag.
Jag för min del kommer att hålla ett väldigt noga öga på vad de kommer att ta för de saker som jag i nödfall måste köpa ifrån dom i fortsättningen.
Känns som en väldigt tråkig julklapp:(
Fick samma brev och känner mig lite lurad eftersom jag precis bytt till mineral ab dunit för att de hade mycket bättre priser. Vems priser ska nu gälla?

Ja det kan man ju fråga sig. Jag tror inte cebex lär sänka alla sina priser den saken är ju klar.
Men som tur är finns det ju ändå andra man kan köpa av. Ännu äger de inte hela sverige.
Det ska bli intressant att se vad som händer.
Keramikexperterna här i Stockholm håller på och flyttar. De kommer inte heller längre att ha butik med öppettider, utan endast avhämtning av beställda varor. Jag brukar handla där eftersom de har legat så bra till för mig, men nu kommer jag att kolla runt mera.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Jag tror absolut att man tjänar på att kolla runt lite. Det är lätt att bli bländad av en snygg färgkatalog.
Cebex har väl aldrig sänkt sina priser.
Har alltid försökt att handla av de små .
Ett tips på billig lera samt råmaterial och verktyg är ligma ab i Höganäs..
lera för 6kr/kg..
kontakta mig för mer info..
god jul Rikard…
Visst är det trist att allt verkar gå mot ett eller två stora företag, vilken bransch det än gäller. När du ska köpa mat tex så finns väl snart bara ICA kvar med deras "eget" märke. Synd om det blir likadant här så att alla de mindre försvinner.
_
_

6
Har de någon hemsida?

Ja visst är det tråkigt att ett familjeföretag går i graven?
Ett litet klargörande kanske behövs. Det är inte Mineral AB Dunit som står för verktygen idag, utan det är HB Albos (också familjeföretag -hehe-) som har stått för det sortimentet. Båda företagen finns idag under samma tak och hemsida.
Det är alltså bara Mineral AB Dunit som har blivit uppköpt.
Vad som händer med HB Albos är väl i dagsläget oklart men sannolikheten att det går i graven är nog stor.

Ja:/
Tråkigt att Albos också kanske slutar då.
Inga prishöjningar….
Hmm är det redan 1:e April?
Du då Xarfez, kommer du att vara webmaster fortfarande eller släpper du all keramikkontakt nu? Du är iaf välkommen här i fortsättningen också!
#3 Ska Cebex inte ha öppettider i butiken längre så blir det nog shoppa runt i fortsättningen. Tur man har tips om leverantörer här!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jag har faktiskt ingen aning om de kommer flagga under en hemsida eller fortfarande ha två. Jag kommer nog inte vara inblandad i cebex sida. Det verkar som de har proffs som sköter om den redan ;).
Ja det känns som alla keramikkontakt kommer försvinna nu. Jag har kvar mina egna kreationer på hyllan på mitt rum iaf.
Hej alla,
Som de flesta vet, har nu två företag blivit ett, och helt naturligt skapar det en del oro och undran; "blir jag gynnad eller drabbad" ?
Svaret är att ingen blir drabbad. Mineral AB Dunits kunder kan fortsätta beställa sina varor av Jörgen Larsson, som vi för övrigt hälsar välkommen i firman. Villkor och priser är oförändrade.
Det går naturligtvis även bra att att göra kombinerade beställningar, oavsett vem i Cebex man kontaktar. Och i detta ligger en av flera fördelar - du kan nå ett mycket stort produkturval under samma tak.
Vi i Cebex består av av 12 personer (nej, vi är inte fler…), som inser att det ständigt finns utrymme för förbättringar, inom alla områden. Därför blir samtliga parter gynnade av att vi får en god feedback från våra kunder - och det gäller i synnerhet i en situation som denna, då vi står i början av ett nytt kapitel, och har möjlighet att förändra. Så tveka inte att tycka till..!
Fler goda nyheter väntar under 2007.
Hälsningar
Bosse, Cebex, Gbg

Bosse, jag tycker att ni ska bygga om er webshop från grunden. Den känns ofullständig och lite amatörmässig. Det finns ej alltid all info. Ni verkar utgå från att man har katalogen jämte sig när man är i webshopen men så är det inte. Jag skulle gärna handla via websidan om e-butiken förbättrades. Lycka till med det nya kapitlet! /Helen
Jag håller med dig Helen, här finns massor att göra. Med tanke på allt annat nytt som händer, hamnar detta kanske inte högst på listan, men vår webshop skall inte få vara ifred, det lovar jag… :)
Bosse

Själv kan jag leva med sunkig onlinebutik. Det jag skulle önska är REJÄLT sänkta priser.

En sak till… att när man ringer till Göteborg så hamnar man där och inte helt plötsligt i Malmö…
Jo, det här vidarekopplingssystemet har vi tillämpat i några år nu. Iden är att man, då det är upptaget, skall slippa bli hängande i en kö, typ Telia etc…och i stället få en levande människa att prata med. I de flesta fall fungerar det bra, men jag vet att somliga har varit mindre nöjda, och t.o.m. sagt att de hellre skulle föredra en upptaget-ton…hur kan det vara så..? Föreslå gärna något annat - alla förslag, utom muzak-terror, är av intresse…

Hälsningar
Bosse

Systemet funkar ju jättebra när det inte spelar någon roll vem man talar med.
Men som när man exempelvis vill tala med nån om dekaler i sthlm och ständigt kopplas till Malmö där de inte vet något om saken så fungerar det ju inte. Jag har försökt ringa dig säkert 6 ggr, förra veckan och blivit kopplad till Malmö varje gång… :/ Då föredrar jag att sitta i kö för att hamna på rätt ställe än att behöva ringa upp hela tiden och ändå hamn på fel ställe :)
/S
hmm..ett system där man själv väljer om man vill vänta eller bli vidarekopplad, kanske vore en gyllene lösning…? Jag antar att något sådant skulle gå att ordna.
Bosse
Men jag tycker att det ändå brukar funka bra hos er för när man hamnar i Malmö brukar dom fråga om man vill bli uppringd och det har funkat mycket bra..(Utom Stockholmskontoriet som aldrig hörde av sej förstås…:/)
Jag tycker det är jättekonstigt att det är ok att kritisera grossister i material men vi får inte kritisera företag som säljer färdig keramik..just pga av att dom ev kan komma in och läsa om sig själva här…Nu har detta hänt med cebex…vad är skillnaden?????
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

26
Vad jag kan läsa mig till så vill Bosse själv ha feed back från sina kunder:
"det ständigt finns utrymme för förbättringar, inom alla områden. Därför blir samtliga parter gynnade av att vi får en god feedback från våra kunder "
Det är inte materialet som kritiseras utan rena prisjämförelser med andra grosister.
Sen består huvuddelen av återförsäljares material av just återförsäljt material, alltså det är inte en vara de själva producerar.

25, Skillnaden är att många konstnärer och hantverkare lägger ner sin själ i sitt arbete och skulle kunna bli sårade om dom läste en massa omdömen om sina arbeten här. Dessutom är det inte lika intressant för medlemmarna här på sidan att läsa allas personliga åsikter om sina konkurrenter, som det är att få veta vad en sak kostar hos olika återförsäljare. Det kan ju knappast vara kritik att tala om vad någonting kostar ??
Så om jag är missnöjd med Lars.T som är grossist så är det helt ok att tycka saker om hans företag bara för att han säljer material.
Det handlade inte bara om deras priser utan om kontaktmöjlighet eller bristen på denna och webbutiken oxå ..
Ska vi hålla policyn att inte kritisera någon här ska det väl gälla alla ..Man blir väl lika sårad oavsett vad det gäller i så fall grossist eller detaljist
# en mycket dålig ursäkt att skylla på att bosse ville ha feedback..vad skulle du själv gått in och sagt om det var ditt företag som blev kritiserat för att vara svindyrt..Självklart kan han inte be er o fara..ni är hans presumtiva kunder..
#27 Att driva ett företag oavsett om man tillverkar eller importerar så är det väl inte kul att få höra att folk inte tycker om en..
Varför jag reagerar är för att jag blivit refuserad när jag uttryckt att det finns fabriker som producerar skitkeramik..det har inte varit riktat mot någon enskild krukmakare över huvud taget..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Känsligt ämne, det här. Vad är företag, vad är person ? Drabbar negativ kritik inte personer i slutändan lika väl ? Om man kritiserar ett företag för att ha dyra produkter och detta leder till att färre handlar där, då drabbar det ovillkorligen den eller de personer som ska överleva på just de produkter som får negativ kritik, förr eller senare.
Kanske skulle det behövas diskussion i en egen tråd som handlar om kritik som närmar sig person och även reklam som närmar sig person. Tråden som zzaga lade in om Ved och salt lades först in av mig där mitt namn fanns med som deltagande ledare men togs bort efter en kvart med argumentet att det var en reklamkupp. Samtidigt ligger det kvar ett annat inlägg också under kurser och utbildningar, från Cerama, som erbjuder gipskurser och det är helt OK eftersom den legat kvar sen länge.
KeramikIFokus är ett fantastiskt forum, ett suveränt ställe för utbyte av allt möjligt, men jag anser att det behövs klarare regler om vad man får och vad man inte får skriva om. Det är OK att vissa företag går in och gör direkt prisreklam på forumet men vissa får inte ens tala om att de erbjuder en kurs utan arvode.
Det här är ju eg. sånt som administratörerna ska diskutera och presentera men det kan väl inte vara fel att vi alla kan få tycka till om och föreslå vad man får och inte får.
Vad KeramikIFokus är och vad det ska bli, det bidrar alla till. Låt oss då prata om det….
Ja det var märkligt Lars T för jag skrev om kurser på ditt inlägg och så var det bara borta. förstog ingenting
men nu vet jag i alla fall..

Men när du som företagande keramiker skriver egentligen samma sak som jag, då står det kvar….? Bara ett exempel till på oklarhet. Skillnaden mellan oss är att jag är både enskild keramiker OCH återförsäljare vid sidan om. Dock företagare, dock lever vi båda potentiellt på det vi drar in. I mitt och zzagas fall är jag dessutom gratis, så det lever jag inte så länge på….

Vi som jobbar med det här för en dikussion om vad som ska räknas som reklam och inte.
Men som du skriver Lars är frågan svår. Vad är reklam? Vad är företag? Ska man räknas som ett företga om man har det som hobby men ändå tjänar pengar på det? Ska det räknas som reklam även om man inte tjänar några pengar på det (som i vårat fall?). Många här har små företag vid sidan om men räknar sig ändå som privatpersoner.
Som ni ser… inte helt lätt. Och fallen är säkert lika många som det finns användare här.
Vad gäller kritik av keramik så äv vi som medarbetar överens om att: Det inte är ok att lägga ut enskilda svenska keramikers alster för bedömning utan deras medgivande. Keramik Sverige är litet och att börja lägga ut andras keramik utan tillåtelse skulle leda till att konkurenter började svartmåla varandra (vilket redan hänt).
Keramik i fokus har till våran stora glädje vuxit (och växer) så det knakar. Vi som hjälper till här gör det gratis på våran fritid vilket gör att det ibland kan ta lite tid att komma fram till beslut.
/Saga

33
Jag visste inte själv svaret på den frågan så jag har förhört mig på högre ort. Här är svaret på din fråga:
Nej, iFokus är inte ett ideellt projekt. iFokus ägs av aktiebolaget InternetFokus i Sverige AB, som i sin tur ägs av oss som arbetar med utvecklingen av systemet.
Vår målsättning är att skapa lönsamhet i projektet så att vi kan göra det ännu bättre och trygga dess framtid. I dagsläget går vi back och jag sitter personligen just nu i olika utvecklingsprojekt för bland annat Nokia för att vi ska kunna göra investeringar i nya servrar och mer bandbredd.
Vi ser i dagsläget tre huvudsakliga framtida intäktsströmmar:
- Annonsintäkter
- Intäkter från betaltjänster (större fotoalbum etc.)
- Försäljning av plattformen till olika företag och organisationer
Hoppas att detta besvarar din medlems fråga.
// Staffan
---------------
Vi som har "titlen" "medarbetare" jobbar dock fortfarande ideellt vi har ingen del i aktiebolaget eller av annonsförsäljningen.
Jag ska försöka knåpa ihop ett inlägg som visar hur vi tänker när det gäller reklam i forumet. Det är som sagt inte helt lätt att avgöra vad som är reklam och vad som är konsumentupplysning alla gånger.
Innan jag skriver vill jag helst diskutera frågan än en gång med mina medhjälpare så ni andra kanske kan ge er till tåls ett tag. :)
_
_

Det är denna kloka tråd som fått mej att fundera på det det där med kritik. Abbis och LarsT har många kloka synpunkter i denna diskussion tycker jag.

För mig går skillnaden mellan enskild firma och aktiebolag. Vad jag förstår så kör Lars som enskildfirma däremot körs Cerama och Cebex och aktiebolag och är delar av större koncerner.
Mycket intressant tråd. Väntar på en fortsättning av vad som anses gälla.

Cerama o Cebex tillhör samma koncern.