Hålla sig till ett spår?
- eller spåra ut jämt o ständigt… det frågan 
Hur upplever ni det, ni som hållit på i många år? Hittar man "sin grej" så mycket att man kan "nöja sig" eller kämpar man alltid med att det vältar in idéer och lust att "o,nu ska det plötsligt inte vara sparsmaket, rena liner o orange… nu måste jag prova göra överdekorerat blått… eller ett 2 meter långt krigsskepp?" eller kanske lergods istället? eller porslin?….eller …..?
just idag känner jag mig irriterat på mig sälv.. och lite dåligt samvete över att jag "spårat ut".. det går åt en massa tid och det blir en massa "arbetsmatrial", dvs halvfärdiga saker eller id´eer som kanske är bra men behöver vidareutvecklas innan det är i mål ….. verkstn är snart full av sånt.

Jag spårar ständigt iväg på nya vägar. Jag brukade bli frustrerad men tänker nu mer istället att jag är en igångsättare och idéspruta, att det är en personlighetstyp, och att det är en tillgång som jag har. Jag kommer aldrig att producera en sorts saker, utan min "grej" är att producera idéer.
#pyro#
Fortsätt att spåra ur!
Jag ser det bara som ett sätt att utvecklas och gå vidare. Är det inte rätt vanligt för mycket kreativa personer?
Lycka till med urspårningen!

Jag förstår dig bara allt för väl! Jag har redan ett kilo idéer inom keramiken och jag är bara nybörjare. Och då menar jag inte 1000 olika modeller på drejskivan, utan olika tekniker osv. Ska man dessutom lägga till att de ziljoner idéer jag skulle vilja förverkliga utanför verkstan, trädgård, foto, sy, lära sig väva, pyssla osv så blir frustrationen fulländad. Jag hoppas att jag en dag kan känna som Lena (#1) att man är en positivt personlighetstyp. Men vist är det just önskan att gå vidare, lära sig nytt som driver de kreativa, de som gör att världen ser anorlunda ut idag än för 100 år sedan. Vi behövs, även om det är frustrerande ibland.
Det är i alla fall vad jag försöker intala mig 
Absolut måste vi spåra ut och testa nya saker
Jag känner mig också frustrerad ibland över att man inte hinner med att testa det man vill eller att det finns halvfärdiga projekt på gång som man borde jobba vidare på (för tillfället papperslera)!
Brukar trösta mig med att det vore ju 1000 gånger värre att komma ut till verksta´n och inte ha en enda idé.
Hellre för många än inga alls
Jag tänker att det behöver inte stå i motsats till varann. Man har sina favoriter/bästsäljare som man gör och som man "kan". Och så hittar man på nya saker som man utvecklar. Kreativitet för mig är att använda de kunskaper man har, hitta nya kunskaper och kombinera sina olika kunskaper för att skapa nytt. Den dagen man är nöjd är den dagen man lägger av…. tror jag.
En äldre man var inne i vår verkstad för en tid sen, såg sig länge omkring, och frågade till slut om det inte var väldigt svårt att komma med nya idéer? Jag svarade att problemet ligger i att hinna med alla idéer… 

Jag har hållt på i många år och varit i en ständig utveckling och förändring… Men ibland då och då behövder jag strukturera upp mej och fokusera på det jag håller på med just nu. Jag har en tendens att hela tiden vara en bit in i nästa projekt fastän jag inte är klar med det jag håller på med. Det blir en aning stressande…
Att spåra ur är otroligt viktigt för mej! Annars vore mina alster ganska trista… Det är bland det tråkigaste jag vet.. Att se keramiker göra trista, fantasilösa alster som du dessutom sett så många gånger förr. Utveckling och EGNA idéer är nödvändigt!
Jag känner mig spårlöst försvunnen…men de som tittar tycker jag har min stil…det har jag väl fast jag inte ser det riktigt från mitt håll.
#8 Kunde inte sagt det bättre själv!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jag med håller med nr 8, har nog prövat de flesta stilar i jakt på min egen, å så är den där mitt framför ögonen, det gäller bara att se!!
Men att flippa ut i ideer tror jag är jätteviktigt, först då kan man samla ihop sig och göra bra saker, och så måste man ibland försöka att hitta tillbaka till"nerven" det där naiva tänkandet och görandet, det tror jag är jätteviktigt, att bara produsera lite bara för att man vill testa lite, och ha lite kul.
Så producera på du pyro, se det inte som något negativt utan som en tillgång till att du kan tillåta dig det!"
#10 ja det är viktigt, det är nog därför jag tycker om att vara lärare-det ger så mycket tillbaka. Man får direkt respons och kan bolla tankar.

#11 Det kan jag förstå, känslan av att vara lärare alltså, tanken på att lära ut det som jag tycker är viktigt, är häftigt att så ett frö..
Ni har startat upp många kreativa människor, ni lärare, jippi till er.
Jag får frågan ibland
-Hur många keramiker är ni som jobbar här?
Det kommer sig förmodligen av variationen! Men den är viktig för mig*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
men det är ju för att du är så produktiv abbis och har ett upparbetat bratt lager!
Tänk även på att vissa människor inte kan se, det förstår inte det med stil, utryck och personlig karaktär på saker.

Pyro, dom här råden tycker jag är rätt bra:
http://creativecreativity.typepad.com/photos/uncategorized/2008/01/10/miserableartist.jpg
#15 Haha, den där ska jag dra ut och sätta upp i verkstan! 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
DEN VAR BRA!

Lena
Jag har redan dom uppsatta:) himla bra att påminna sig själv om dom ibland:D