Kreativitetsgrupp
Vi testar en ny idé:
Kreativitetsgruppen, en grupp där vi turas om att hitta på en uppgift som vi sedan redovisar för varandra. Syftet med att lösa uppgifter är att inspireras till att göra annat än det man kanske brukar göra och därmed utvecklas. Man kan också lära sig mycket av att se hur andra löser en uppgift.
Vi gör en ny uppgift varje månad, första månad blir april. Det är ett villkor för att vara med att man deltar aktivt och löser uppgifterna.
Gruppen kommer att vara stängd, så endast de som är med kan se. Dels för att det ska handla om att "ge och ta", bara de som själva bidrar och är aktiva kan ta del. Dels vet vi att en del är blyga och inte tycker om att lägga ut bilder på sina saker synliga för "hela internet".
Om du är intresserad av att vara med i Kreativitetsgruppen så meddela någon av oss Medarbetare.
v h
Ulla, Lotta2, LenaR, Pyromanen
Jag undrar lite hur en uppgift skulle kunna se ut? Är det svåra grejer ni tänker er? Skullle gärna vara med, bara jag vet att jag löser att utföra det hela( står ju hemma och är ju på hobbynivå!)
Sen har jag det lite körigt hemma olika perioder, med barn och så, så hur funkar det med det, ska man vara aktiv vid precis varje tillfälle? Har man hela månaden på sig?
Kul initiativ tycker jag!
Alla kann vara med, nybörjare som proffs, var och en lösar uppgiften på sin egen nivå.
Ja, man har hela månaden på sig
Klart att det kan köra ihop sig så att man hoppar över någon gång (bara det är undantaget och inte regeln), och en annan variant är man man gör en enklare lösning på uppgiften ibland… andra gångar lägger ner sig mer.

Jag är också intresserad men känner lite som Lotta. Det beror lite på omfattning och svårighetsgrad. Men om det blir så som du säger Pyromanen så kan man väl testa och se och skulle det inte funka så får man väl "begära utträde", eller? Tror att det är ett alldeles utmärkt sätt att utvecklas och lära mer! Kul o spännande, tycker jag med! Jag är gärna med!

Jag vill också gärna prova på att vara med.

Anmäler intresse.

Har samma funderingar som RakuLotta och Bregotta, men jag är gärna med. Susanne

Är tanken en uppgift i lera? Hur stor tänker ni er gruppen?
En idé som gruppen får ta ställning till: det vore kul med en öppen "redovisning"/utställning såsmåningom för dem som inte är med. Och nån artikel om vad det hela har gett.

Vilken bra ide! Jag vill också vara med
Rachel
Tanken med gruppen är ju att öka kreativiteten hos dom intresserade medlemmarna. Ett sätt till det är att till exempel är att man får en uppgift som kanske även rör andra material än lera för att man ska tvinga sej själv att tänka i nya banor än dom vanliga bekväma, och göra saker man själv vanligtvis inte tänkt på. Till exempel att man kan använda andra material som tyg, papper , snören eller vad som helst tillsammans eller i sin keramik.
Genom att bland annat tvingas tänkas i nya banor brukar man öka kreativiteten och det kan man ju göra genom flera andra sätt. Ett är också att begränsa sej i sitt vanliga arbete och till exempel bara få lova att använda ett enda redskap mm. Eller att man får en begränsad mängd lera och ska lösa en uppgift med den. Tanken är ju att man ska stimuleras till nytänkande och kanske spränga sina egna gränser
…
Man kan delta oavsett vilken nivå man befinner sej på oavsett om man är amatörkeramiker eller jobbar med det som sin försörjning, man deltar med sitt eget sätt att tolka uppgiften, det finns ju inga rätt eller fel i detta!
Man lär sej minst lika mycket av att se hur andra gjort som att lösa uppgiften själv!
Tanken med en ha stängd grupp är att alla som deltar i gruppen ska vara med och lösa uppgifterna utan åskådare som inte aktivt deltar, och med förhoppningen att vi inte bara visar upp resultatet utan att det kanske leder till intressanta disskussioner om skapande och hur man löste sin uppgifter. Många personer vill kanske inte visa upp sina uppgifts alser offentligt när det är mera av en sorts kreativitetssmedja.
Uppgifterna är inte så tidskrävande, utan det blir lite som man själv bestämmer hur mycket tid man vill lägga ner.
Men det är kul, och ni är varmt välkomna att delta alla ni som vill ge er kreativitet en liten vitamininjektion och som vill jobba mera aktivt med ert skapande!

Det låter spännande, jag vill också vara med.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
Ulle och RachelJ, ni är med 
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det låter skoj, jag vill vara med!
//Maria
Hej1 Kul ide´!
Måste uppgiften redovisas med foto eller räcker det att beskriva med ord hur man löst den undrar jag som inte är så bra på det här med datorer?
#13 Att vara mindre datorteknisk av sig ska väl inte hindra en i att vara kreativ! (sen kanske även det tekniska löser sig så småningom, vi är många här som inte är dataexperter och det bruker gå att fixa med lite frågor, tips o försök
)
Det låter jättekul o spännande - jag är gärna med.
/Sara
www.solhemskrukmakeri.se
Jag är med!
Tänkte berätta att kreativitetsgruppen redan funnits en tid i annan form. Vi var några personer som gav varandra uppgifter och redovisade per mail, men för att bli lite fler och också av praktiska skäl (det blir lätt lite rörigt bland alla mail o bilder) så bestämde vi oss för att förlägga gruppen till iFokus och bjuda in fler att delta.
Några exempel på uppgifter till er som är lite undrande:
- Gestalta en känsla i tre olika material
- Gör du maskulina eller feminina former? Ta en av dina typiska muggar och gör en "motsatsmugg" eller teckna en herr och fru mugg.
Bifogar en bild på min "känslogestaltning" -utan kommentarer, ni får själva gissa…
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
En annan uppgift vi hade i förra gruppen var också att illustrera innehållet i handväskan eller i en ficka, valfritt vilket sätt.
Det som är kul är ju dels samt att fundera på hur man själv ska lösa månadens uppgift , och sen att se på vilket sätt dom andra valde att göra sin tolkning, det var väldigt intressant. Alla valde helt olika sätt, mycket kul. Att sen också fundera ut en uppgift när det var min tur att hitta på en var också väldigt kul.
Jag vill hemskt gärna vara med också om det går hälsar Jordemor Åse
Detta låter kul, jag vill gärna vara med./Marit
Jag är också gärna med!
/Lenastina
LenaStina
_
_
Detr här låter jättespännande! Jag vill vara med
Mycket spännande! Jag vill gärna vara med, men är nybörjare …
Jag skulle också önska att få vara med. men vill veta lite mer. Hitta på en uppgift, av vad för material?
#25: April månads uppgift har kajsaH hittat på.. och utan att avslöja för mycket kan jag säga att den har med lera att göra, men även handlar om andra material…..
Maj månad uppgift ställer den nästa på medlemslistan i kreativitetsgruppen. Vi är över 20 medlemmar nu, så om du känner dig osäker på det med att hitta på uppgifter så är det lugnt, du hinner vara med om ett antal uppgifter innan du behöver hitta på en.
Kajsa ger i #17 några exempel på hur en uppgift kan se ut.
Är det mer du funderarpå?

Jag skulle väldigt gärna vilja vara med också!
Låter jättetrevligt och jag anmäler mig gärna också.
Är en glad amatör på hobbynivå.
"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh
Jag är gärna med!
Jag är gärna med från maj månad. Jätte bra idé. I keramikföreningen jag är med i har vi haft "lekstugor" grundat på samma idé. Vi träffas en kväll under ett tema och "leker" med leran. Jättekul! Ett bra sätt att utvecklas utan prestations ångest.
/Eva-Karin

Ja tack !
Håller med Kirkegaard.
Alliz
#31 Vad har jag missat? Är filosofen med i vår kreativitetsgrupp? 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Låter spännande.
Jag anmäler mig gärna.
AÄ
Tror att det är jag som ska hitta på en uppgift till maj månad. Men nu hittar jag inte listan över oss som är med, var är den? Måste erkänna att jag inte riktigt hänger med…deklarationen hänger som ett litet luddigt, suddigt moln över mej och det känns så där som det brukar när jag inte riktigt gjort det jag skulle i tid…
Men en uppgift kan jag nog klura ut om ingen annan har nån pågång, för då är det fritt fram för nästa, jag ställer mej gärna längre bak i kön.
A.M.L
Jag har en idé om det är så att du inte vill A:M:L. Jag är ju frisör och Wella har kommit ut med en trend collection. Den består av 4 olika trender och jag skulle kunna beskriva de 4 olika så får man välja en att tolka fritt.
Säg till om det låter intressant.
Jaaa! och tack så mycket!
erbjudandet är antaget.
A.M.L

Får man hoppa på tåget? Låter som en kul grej det här.
Det verkar vara lite trögt det här…en väldigt bra grej iallafall som kanske kan hitta sin form om vi ger det lite tid?
Jag ger en väldigt liten och lätt? uppgift för juni som kanske kan inspirera nån:
Ta en liten lerklump och sätt dej på ett skönt ställe, ute kanske? Tänk inte för mycket, gör en form som du gillar (gör ett hål om du vill till halsband) eller gör bara nått att "hålla i".
Uppgiften är alltså att det inte ska föreställa nåt. (Behöver inte brännas eller glaserar, men gör som du vill, såklart).
A.M.L
AML, starta en egen tråd för juniuppgiften!
Hej!
Vilken bra idé! En liten spark där bak utöver tankekanten ,svindlande
Jag vill förstås vara med!
Hur gör jag för att få till en ny låst tråd? Lite hjälp bara, kan nån förklara? så flyttar jag juniuppgiften .
A.M.L
Lätt som en plätt. Du skriver ett inlägg som vanligt och väljer sedan att lägga det i 02 Kreativitetsgruppen. Det är den som är den dolda gruppen.
_
_
Tack, nu är det fixat!
A.M.L
Det är nog inte så dumt jag har alltid massa skoj på gång förlora fotfästet är alltid kittlande i magen.
Hur kommer jag med?
Puttar upp den här ifall fler är intressade och vill gjuta nytt liv i kreativitetsgruppen!

Jag vill gärna prova på att vara med!
Ett förslag:
Övningar som inte innebär färdiga snygga saker.. utan nåt man fixa på en liten stund om man vill… och inte en månad utan kanske bara ett par dagar? För att få upp lite fart… om nåt börjar hända kommer folk ihåg att det finns upgifter o kanske hakar på.. ? Kan det vara nåt att prova?

ja det tycker jag låter bra. snabba övningar, skissartade, och de som har lust gör dem och visa bilder. lätta övningar som man kan göra i sin egen fördjupningsnivå. Bra med fart.
Jag gick en skrivkurs en gång och då skrev vi under en timme med ett visst tema eller uttryck, en a4 skulle det bli och sen lämna in. dag två gick man igenom och gav kritik innan man gjorde nästa dags text. Vi tränade upp ett sätt att snabbt komma igång och inte vara så rädda för att visa varandra våra alster.

oj nu pratar jag om samma sak i två trådar.