Keramik iFokus

Keramik

Etiketterböckertidskrifter
Läst 2045 ggr
pyromanen
0

Dina bästa böcker

Om du får nämna de (max 3) keramikrelaterade böcker som du haft mest nytta eller glädje av, vilka är det då? 

Och varför?

pyromanen
0

Börjar då med mina 3 favoriter:

Phill Roges: Salt Glazing är den bok jag tillbringat i särklass flest timmar med… Den innehåller inte bara väldigt vackra och inspirerande bilder utan också oerhört mycket värdefulla fakta för den som vill saltbränna.. en mycket innehålsrik bok!

Coll Minogue & Robert Sandersson: Wod-fired ceramics I boken presenteras olika vedbrännande keramiker och deras olika ugnar..  för mig som nybliven vedugnsbyggare mycket intressant.

Anders Fredholm: Glasyr. Är kanske inte en bok man tillbringer så mycket timmar med… men jag återkommer gång på gång för korta titt, när jag vill göra nån ny glasyr eller saltengobe….

Jessika
0

-Anders Fredholm, Glasyr. Utan den skulle jag nog inte blanda egna glasyrer! Bra beskrivet hur man sänker en glasyr m.m.

-Prismas stora bok om keramik, en bra svensk bok. Inte så djupgående men en jättebra översikt om mycket.

-Micael Casson, keramik. Tror jag att den hette, lånade den på bibblan, den var lite mer ingående inom grundläggande keramiktekniker.

Nu tog jag bara de som först poppade upp i huvudet, det finns jättemånga bra. Jag älskar ju att läsa om keramik så jag har läst måååånga böcker :)

utbildadkeramiker
0

The Potters Dictionary, skriven av Frank and Janet Hammer

[rolnor]
0

En fin bok är "Studio Ceramics" av Peter Lane, jättefina färgbilder och en del recept på glasyrer.

mangobango
0

"Saltglaze Ceramics" Janet Mansfield: bra recept saltglasyrer

"The Kiln Book" Olsen: har förstått en del av ugnsbyggarkonsten

"Elementär keramik: form, material, tradition" Fred Forslund: lärde mig de första kemiska grunderna genom den boken, mycket bra