Mmm... glad är jag
Jag har just varit en sväng ner till Sydafrika
och där hälsade jag bland annat på min goda vän och dåvarande mentor Elza som har en helt fantastisk keramikstudio. Jag köpte med mig hem lite sjyssta underglasyrer, kanske mest av sentimentalitet, så att jag kan minnas alla de fredagar jag satt och påtade i Elzas verkstad. Jag fick även med mig två kilo av den fantastiska kopparglasyren som är till rakubränning…*jag ler jättestort*… Så snart ska jag producera gerjer som glayren passar till 
Va kul! Låter som du hade en trevlig resa! 
Ska passa på att fråga, hur är leran i Afrika jämfört med vad du nu använder för lera i Sverige? Afrika är ju så gammalt land, geologiskt menar jag, så leran lär vara superplastisk jämfört med vår europeiska.
Hur annorlunda är det? Har du behövt ändra tillverkningsmetoder eller så?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Den leran jag använde var som den här hemma, fast jag använde mest paper clay till mina skapelser. Jag blev helt förälskad i paper clay. Men annars så var tillvägagångssätten de samma. Men de har en förkärlek till att dekorera skröjat gods. Alltså, de som går på kurs dekorerar med underglasyrer på skröjat gods som fanns färdigt i verkstaden att köpa, i stället för att skapa något själv i lera.
Det tyckte jag var lite konstigt i början, men sedan vande jag mig även vid det 
Och ja, det var en underbar resa. Jag hann ju med en del mer så klart. God mat, gott vin och goda vänner.
Vilken drömresa EvaLeva…. önskar mig dit nån dag jag oxå:-)
#1 Får man vara lite petig. "hur är leran i Afrika".Kunde inte låta bli. Tänker på det som Obamas syster sa i kväll, att de flesta säger i Afrika. Som om Afrika är ett eget land.
Afrika= många länder.
Leran i många Afrikanska länder är om någon inte vet, annorlunda än i det land som EvaLeva var i.
Underglasyrer används inte i de flesta Afrikaanska länder.
EvaLeva, något som jag tycker skulle vara intressant är frågan om du var i någon by på landsbygden? Om du ev. har några kort.
#4 Vanja, Afrika är en gammal kontinent, rent geologiskt, så leran är annorlunda än den europeiska. Jag pratade faktiskt inte om Afrika som "ett land", bara om landet i Afrika, dvs marken!
Sen vet jag inte vad Obamas syster sa, men jag ser inget konstigt i att säga "i Afrika". Kan man inte säga "i Europa" eller "i Asien" heller då..?

"5 Hoppsan! Ingen kritik till dig. Var bara så kul att läsa. Kunde inte låta bli att skoja lite.
För du ska veta att det flesta säger Afrika även om de talar om ett land i Afrika.
I Europa eller I-------. Visst kan man säga så om man vill. Men Evaleva hade varit i Sydafrika.
#6 Jag vet, många talar om Afrika som om det fanns en enhetlig afrikansk kultur, medan vi inte har några problem med att inse att det finns kulturella skillnader mellan italienare och tyskar, eller mellan västerbottningar och östgötar…
Men jag gjorde faktiskt inte det misstaget just här och nu! 
Nej jag var inte i någon by tyvärr. Att bege sig ut bland den svarta befolkningen som vit i Sydafrika är inte helt säkert. Tyvärr så lever mycket av apartheidtiden kvar där. Det är svårt att närma sig det svarta samhället. Vilket är svårt för mig som svensk att riktigt förstå.
Jag trodde ju då jag flyttade ner att jag skulle få se och uppleva mycket afrikanskt, men så blev det inte tyvärr. Men min upplevelse var fantastisk och jag älskar det landet