Dreja på platta
Jag har en fråga angående att dreja på platta. Jag drejar på spånplatta och undrar när ni skär av typ skålen? Precis när ni drejat klart eller låter ni den torka så den lossnar naturligt på plattan. Och i så fall, hur lång tid tar det?

Jag brukar låta mina torka till lite, lite innan läder.
Andra jag känner låter dom torka helt så att de lossnar av sig själva.

Mina drejplattor är av våtplyfa.. Det går det med. Jag låter stora saker torka loss av dig själv men mindre saker skär jag loss. Torkar lite med varmluftpistol å lyfter sedan av. Omständigt kanske ni tycker men det funkar bra för mig.
Jag skär av på en gång (nästan) och låter sedan torka stående på plattan till läderhår eller strax innan. Funkar bra tycker jag.
/Eva-Karin
Jag måste fråga..
Drejar man på en platta som man lägger på drejskivan? hur fäster man den?
Har sett att det finns att köpa på brännpunkt och det verkar ju toppenbra, vet bara inte hur man gör som vanligt!
Jag tycker det känns som om man skulle få stickor i händerna av spånplatta?
Ja ni förstår att jag är ny på området…

Du derjar ut en vanlig klös (mindre storlek) som en talrik på drejskivan. Sen drejar du så att du får ett hål i mitten, ungefär så stort som en 5 krona. Det är viktigt att "ringen" är jämn, annars kommer inte plattorna att sitta fast eller bli snea.
Spånplattorna fäster genom vakum. Man trycker till dom lite lätt och så sitter de där:) För att ta bort mina använder jag en sked som jag bänder till lite lätt med.
Nop, inga stickor, men det kan ta lite tid att vänja sig i början.
Såriga händer är ett bra sätt att lära sig centrera fort;)
Testa att söka på "throwing on bats" på youtube, där finns säkert nån video som visar hur man gör.
Skär med skärtråden direkt, tycker det blir så hårt om jag väntar och att det är lättre att skära när plattan sitter fast på skivan fortfarande - så den inte flyttar på sig.
Tack för era tips! Jag själv skär av då det precis är färdigdrejat, har inte tid, tycker jag, att vänta till den torkar av sig själv. Tycker också att den blir för hård då jag monterar små grejer på kanterna. Varmluftspicka låter som en smart idé! 
Tack tack!
Jag brukar skära ett par tre gånger - fram och tillbaks - när det är alldeles nydrejat. På så sätt vandrar inte vattnet ner i spånplattan fullt så snabbt = mindre risk att få bottensprickor. När föremålet sedan är "vändbart", så vänder jag det och lyfter av spånplattan, och väntar ett tag till, tills det är beskickningsbart…

Jag skär av direkt när den är precis nydrejad och sedan får den vänta där tills jag kan lyfta av och beskicka.
Små grejer som t ex muggar häller jag en liten pöl vatten på spånskivan innan jag skär av så att vattnet hänger med under muggen. Sedan flyter muggen på vattenytan så att jag lätt kan lyfta bort den och börja dreja en ny igen på samma platta.

9
Eh, jag är kanske lite trög här… men varför inte dreja direkt på drejskivan om du ändå tar bort dom från plattan när de är blöta? Själva vitsen med plattorna är ju just att man ska slippa flytta grejerna när de är blöta.
#10 Jo, det är sant, men jag gillar bättre spånplattan som underlag och sedan slipper jag piggarna som håller fast plattan som känns lite otäcka att skada sej på när de far runt.

Ja, men varför tar du bort dom från spånplattan när de fortfarande är blöta?
#11 Kan du inte ta bort piggarna? Jag har också piggar på min drejskiva men de sätter jag bara dit när jag behöver dem.
# 12 Jag tar bort dem för att jag inte har plats med 40-50 plattor samtidigt på hyllorna, eller hur många muggar jag nu gör på en gång. Förresten har jag inte ens så många plattor.
# 13 Det fanns inga piggar på min drejskiva så min man har fixat dem. Det är egentligen skruvskallar som är iskruvade underifrån, så det går inte bara att ta bort dem utan att demontera drejtallriken. Annars är det möjligt att jag hade drejat direkt på.

14
Just nu har inte jag heller så många plattor som jag behöver , men det brukar funka att låta dom torka till lite under dagen och sendan återandvända dom senare under dagen.
Ni som inte skär av direkt -får ni inte problem med att botten spricker av krympningen?
Det har jag råkat ut för med stora fat som jag glömt skära, eller ibland om de liksom kladdar fast igen. Trist att komma tillbaka efter några timmar och grejerna är förstörda. 
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

#16 jag har oxå haft problem när jag försökt att låta grejerna torka på plattan utan att skära. Ett stort fat fastnade och gick inte att få bort. Andra saker spricker i krympningen. Med mina plattor måste jag iallafall skära direkt efter drejning.

#14 Jag brukar dreja muggar o annat smått på kakelplattor. De tar betydligt mindre plats och är så snabba att placera direkt på spånskivan. Har gjort ett permanent fäste på en spånskiva som får ligga kvar på drejskivan tills jag drejat det antal muggar jag tänkt mej.
#16 Större fat och liknande brukar jag dreja på gipsplattor. Jag skär aldrig av utan när det har torkat såpass upptill att man kan vända det upp och ner så vänder jag på det med gipsplatta och allt. Lägger lite plast runt själva fatet så de inte torkar för fort och sedan tar jag bort gipsskivan när den släpper mer eller mindre av sig själv. Har aldrig haft problem med att det spricker i botten.
Fast när jag drejar på masonitplattor så skär jag av direkt.
Har plast-bats som fäster med två skruvskallar på drejskivan, sen drejar jag av när det fortfarande sitter kvar ganska hårt, sen väntar jag tills dom går att lyfta av och fixa botten.