Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3231 ggr
drejat11
0

Ungssäker lera

Finns det någon som kan rekom. någon bra lera som är helt säker att använda vid matlagning i ugn. Helt giftfri  och som överlever snabb uppvärmning och nedkylning osv.

LenaR
0

Ska du göra oglaserade kärl? Då är det lergods du tänker dej?

Jag har aldrig hört talas om någon giftig skärv, när det väl är bränt. Men svartbrännande lera innehåller mangan, så det ska man se upp med när man arbetar med leran.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
0

Porslin ska du såklart INTE välja, spricker lätt. Stengods kan också spricka, har haft en form från arabica i stengods och den sprack när jag skulle gratinera i den. Jag vet inte hur det är med lergods, men det finns ju såna grytor med lock som man ska blötlägga innan man stoppar in det i ugnen, vet ej om det är gjort av "vanlig" rödlera. Bäst är nog att konsultera nån försäljare?

LenaR
0

#2 Jag måste säga emot -  jag har formar gjorda i porslin som jag har haft i flera år. Det finns vissa saker man får se upp med förstås. Det går inte att ta en form ur kylen och ställa den i het ugn, och jag går inte över 225 grader. Jag brukar också vara försiktig med att ha kylskåpskalla ingredienser i formen och sen stoppa den i het ugn.

Men peppar, peppar, än håller de!  Glad

Det måste vara mindre förbehåll med lergodsformar.

[rolnor]
0

Ja, det kanske finns olika sorters porslin också, har knäckt ett par porslinstalrikar i mikron när jag tinat upp saker, har aldrig hänt med stengods.

LenaR
0

Så är det förstås. Jag har använt Cebex' porslin, Limoge och CS 980.

pluppan
0

jag har formar gjorda i vanliga vita stengodsleror med lite chamotte i. dessa formar har jag använt i flera år in och ut ur ugnen

no problemo

pyromanen
0

Jag med har gjort formar i vanlig stengodslera med chamotte, använt i flera år, alldrig nåt som gått sönder. 

Rent teoretiskt borde det vara så att om tempen är mer än 225 (kvartsgrejen) och formen svalas ner för snabbt skulle det kunna hända något.  Men om temperaturförändringen är långsam så borde inte heller 250, 400 grader … eller 800  vara nåt problem eller?

Wabisabi
0

Använder mig också av egentillverkade formar i stengods både med och utan chamotte i som har funkat i många år. Har även gjort ugnsformar till kunder som sedan har kommit tillbaka efter några år och velat beställa fler.

Sedan skall man ju vara försiktig med snabba temperaturförändringar, men det gäller ju även det porslin som vi köper.

LenaP
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vit stengodslera med chamotte. Fisksufflé

poja
0

Läckra askålar med läckert innehåll.

LenaP
0

tack!