matta ner lergodsglasyr?
Hej! Har en väldigt fin blank vit L-glasyr som jag skulle vilja ha även en matt-fläckig variant av. jag fick tipset att blanda i kvarts för att göra nåt med smältpunkten, men hon som tipsade kunde inte säga nåt om mängden kvarts så jag undrar om nån har gjort detta förut och hur mkt kvarts jag ska slaska i per kg glasyrpulver…..
(nån slags uppfattning räcker för egna försök… 1%? 10%? )
Häls-häls jimmie
Om du har i kvarts höjer du smältpunkten på glasyren, så då blir den mattare eftersom den inte smälter ut lika bra. Men om du har i aluminium mattar du den. Smältpunkten höjs lite också förstås, men aluminium är mest ett mattningsmedel.
Så om du har kaolin eller någon annan vit lera (eller aluminiumhydroxid förstås, men det är dyrare), så gör prover med 5-15% extra kaolin.
Sen får du hoppas att mattningen inte ändrar glasyrens karaktär!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
allright. tack. Har nåt som heter puraflo, tror de e nån slags piplera i pulverform… kanske funkar istället för kaolin, de ska visst vara ganska likt. får testa. kan ju inte bli värre än fel. :)
så… med 15% piplera fick jag en halvmatt glasyr. den blev oxå något cremefärgad vilket bara gjorde den ännu finare, lite gammeldags. :)
Men……. den ville inte ligga still längre utan drog ihop sig på en del ställen och såg lite ut som en topografisk karta…
kan man blanda i nåt för att balansera upp den så den lägger sig jämt över skärven kanske?
Den blev för plastisk.
Enklast är att byta ut leran mot en mindre plastisk lera. Men piplera är väl redan oplastisk?
Vet du hur den ligger jämfört med kaolin, i plasticitet?
Om det inte finns någon mindre plastisk lera så är nästa alternativ att kalcinera en del av leran. Det gör du genom att hälla upp lerpulver i någon skål eller vas du kan undvara och köra det i en skröj. Det pulver som kommer ut är keramiskt, och helt oplastiskt.
Har du molochite hemma? Det är kalcinerad kaolin.
Byt ut en del eller all piplera mot molochite eller vad du har.
Eller - fråga din leverantör om de har någon bot mot krypande glasyr! 
Kul att glasyren blev fin! 
ok. skröja pipleran i pulverform. Ska testa. Tack
Sen hittade jag några kilo aluminiumoxid i verkstan. du sa i tidigare inlägg att man kunde använda det oxå. får köra några olika procentprover…
Ska nog gå en glasyrkurs av något slag så fort tillfälle ges…
Aluminiumoxid är också helt oplastiskt, så du kan säkert ersätta pipleran med aluminium också.
Det har jag aldrig testat, men det borde fungera! 
Just det, kolla vad Anders Fredholm ger för kurser! Han är en superpedagog.