hur beräknar man produktionskostnad?
Jag skulle vilja räkna ut vad det kostar för mig att ta fram en grej jag jobbar med, för att se om den är säljbar till ett rimligt pris. Lera kan jag ju klura ut ungefär vad som går åt, och kanske glasyrerna med… Men bränning då?Vet ni vad det kostar att bränna i era ugnar?
Annat man ska tänka på när man gör en sådan här uppskattning?
Tiden som du lägger ned är också pengar.
… och ev lokalhyra, inköp av ugn/drejskiva o övriga verktyg o maskiner. Marknadsföring, mässkostnader o dyl ska också betalas av det du säljer.

Transporter/fraktkostnader och förpackningsmaterial är också saker att räkna in.
Jag har en 210 liters ugn. Den kostar ca 50:- för en skröj och ca 100:- för en glasyr. Summan får du då dela med antalet saker du kan få in i ugnen. Jag har satt upp en separat elmätare till mina ugnar vilket är ganska bra när man ska bokföra elförbrukningen.
Jag räknar ungefär med 2 kg glasyr för en ugn ca.
Nuteck har också sidor där man kan räkna ut sin lön som kanske kan vara värt att kolla upp.
nuteks räkneverktyg som saga nämner tycker jag är kul. där kan man stoppa in sina siffror o se vilket pris man ska ta för en sak. Man kan även rätt enkelt testa att ändra paramerar o se vad det innebär för slutpriset. T.ex. hur mycket förändrar det om det tar 10 minuter istället för 20 eller om jag använder en lera som kostar 16 kr/kilo jämfört med en för 8 kr/kilo…
vilket bra räkneverktyg!!! tack för tipset!
ok jag får upp ett alldeles för högt utpris om jag räknar in alla kostnader… synd!!! särskilt om jag ska tänka på att ev. göra en hemsida, och vad material (ugn och drejskiva etc.) har kostat i inköp, även om jag handlat allt billigt secondhand. Man kanske får slå ut sådana kostnader på flera år för att få en rimlig bild. fem år?
ojojoj… hur gör keramiker för att överleva?! särskilt ni som säljer till butik som sedan ska lägga på 150% i sin ände och kunna locka en kund med produkten då…
Min ugn är på 13kW och en glasyr tar typ 10 timmar, så jag får också ett pris på runt hundringen, lite drygt.
Element som går sönder kan man ta upp som förbrukningsmaterial och dra av, om jag förstått rätt.