Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2547 ggr
lotta2
0

Städa i verkstaden

Jag tänkte på detta med att tvätta golven i verkstaden eller hålla rent mera  allmänt, hur gör ni? Jag vet ju att det är det värsta man kan göra att dammsuga i verkstaden eftersom dammpartiklarna hänger kvar i luften länge efteråt…Verkligen inte bra att gå i det sedan, och sånt ska man ju undvika.

Men vad gör ni, hur håller ni det rent? Kan man använda en grovdammsugare ( isf vilket märke funkar / min Kärcher tog slut efter någon månads sugande) eller torkar ni med mirakeltrasor av olika slag ?? Jag brukade hålla ut vatten på golvet, slabba runt med en wettexborste  och suga upp, men nu var det som sagt för jobbigt för den sugaren, och torka med svabbar hjälper ju knappt något alls…Och investera i en lika kass har jag ingen lust med heller?

Jag bli galen på allt damm…(och att jag har 2 katter boende i verkstaden hjälper ju inte upp städandet direkt ;D Hårmonster som dom är…men trevligt sällskap…)

Tacksam för idéer eller tips…

avalon
0

Jag slafsar ut ganska mycket vatten och skrubbar med en mopp, sedan rakar jag ihop allt med en stor skrapa. Tanken är att allt skall ner i en golvbrunn med slamavskiljare men det är inte färdigt så för tillfället får jag torka upp allt med en trasa. Det är ju ganska mycket jobb, men jag tycker det var nästan lika jobbigt med den vatten dammsugare som jag hade förut, för den skulle ju göras ren varje gång.

zzaga
0

Det finns väl industri dammsugare som går genom vatten på något vis. De borde ju funka eftersom particklarna fastnar i vattnet.

Eller typ centraldammsugare där behållaren är i ett slutet utrymme.

Jag måste erkäna att jag gjort dödssynden och sopat lite i min "verkstad" i dag. mina hela 4 kvm. Det är skit när man inte har rinnande vatten mer än i stuprännan:/

lotta2
0

#2, ja jag hoppas ju att någon tipsar om något användbart system, fär man har ju inte lust att lägga ut många tusen på en sugare som täpps igen direkt eller bränner motorn..
Jo, om man måste sopa i nödfall så är det ju bra om man gör det när man inte ska vara där på några dagar…

LarsT
0

Jag har en riktig industridammsugare med klös i sedan många år och den håller än - Bevaclean numera Pullman heter den. Större lerklafsar tar jag med bred metallskrapa när det är torrt, sen svabbar jag "generöst" så att det blir en lagom hinna med lerpulverskitvatten. Våtsuger sen med gummimunstycket på och det blir garanterat både rent och torrt direkt. Grejen är att en sådan sugare går lös på en 7-8000 idag ? Har även en mindre Kärcher för 1200 typ men den är helt värdelös förutom till små ytor.

Numer har jag klinkergolv i verkstan och det är betydligt lättare att hålla än den råa betong jag förr skrapade loss på.

Idealet hade varit att ha ett dragskåp när man väger upp pulver och minimerat det fria dammet i luften.

Men som sagt, jag tycker att du ska lägga på ordentligt på en professionell dammsugare eller kanske en centraldammsugare som har utblåset direkt till uteluften ….

martensson
0

Jag städar aldrig!!! Investerade lite slantar på ett par bra vadarbyxor istället *Skratt*

Elorion
0

Vattenslang och golvbrunn och gummiraka…. lyxiga jag *myser* jag har det så bra. hej hej:)

lotta2
0

#6,Hmm, golvbrunn hade jag installerat om jag hade haft  så mycket pengar över och gjutit ett nytt slätt golv också. Men det får bli om den stora lottovinsten trillar ner i mitt knä…man hoppas och  hoppas…förgäves verkar det som, max 60 spänn vinner jag ;D

#4, Det lät ju som en bra grovsugare du har Lars. Kanske lyckas jag hitta något liknade på begagnatmarknaden. För den lilla Kärchern var skit faktiskt, trots att den inte fick jobba allför hårt. Duger till att göra rent i pannan nu iaf, med en asktillsats. Knottriga betong golv med hål och sprickor och intrampad lera är en prövning att städa. Men nu vet jag iaf vad jag ska leta efter. Centraldammsigare är jag lite tveksam till, känns lite som Kärchern i stuket, undrar om dom fixar dammet? Då kan man ju inte köra blött heller utan bara torrsuga?