Skröjtemperaturens inverkan
jag undrar egentligen vad skröjtemperaturen har för inverkan. jag har haft lite grejer som säckat och undrar om det även beror på vilken temp det är skröjat i (inte bara topp i glasyr) jag skröjar inte så högt (ca 950grader) kan jag stärka godset genom att höja skröjtempen?

Det finns säkert dom som kan vad som händer kemiskt bättre än jag, men jag har skröjat på olika temperaturer, 980-1010 grader, glaserat och bränt och aldrig märkt skillnad på grejerna i glasyrbränningen. Jag tänker också på om man råglaserar, det godset har jag också uppfattat blivit lika starkt som det som skröjats. Jag skröjar numera alltid på 1000 grader, ibland lite högre, detta för att bränna ut ev kalkrester och det har jag lärt mig, som så mycket annat, av Bror Börsum.
Varför man skröjer överhuvudtaget??? för att bränna bort orenheter och för att sakerna ska vara mer praktiska att hantera vid glaseringen? finns det fler anledningar?
En gång för MÅÅÅnga år sedan var vi ett gäng som gjorde en egen liten cirkel och brände Raku. då testade vi (tämligt okunniga) skröjbränna exta högt (minns inte tempen, men över 1000 i alla fall)utifrån någon sorts idé om att det blir starkare ju högre det är bränt
.. resultatet blev det motsatta, ovanligt mycket gick sönder under rakubränningen.. kanske hade leran redan börjat sintra i den höga skröjtempen så att sakerna inte längre var lika tåliga för temperaturchokar?
Pluppans fråga… om dina saker blivit dåliga pga orenheter som inte försvunnit under skröjen, då kanske det kan bli bättre av högre skröjtemp… men annars tror jag inte det blir bättre med högre skröjtemp…. Har du frågat den du köpt leran av hur leran vill ha det?

Varje gång lera bränns ackumulerar den värmearbetet. Att glasyrbränna 2 ggr med 20 min. utjämning är i princip detsamma som att bränna en gång med 40 min på topp. Skröjar du högre "sliter" du mer på leran så att säga vilket iofs de flesta leror klarar bra och därför uppstår inget problem. Men är det en lera som är lite på gränsen kan du alltså bygga in för mycket värmearbete och då kan den säcka lättare när man glasyrbränner.
tack för svar….verkar vara tvärtemot vad jag trodde alltså!

Det är väl så också att om man skröjbränner för varmt så fastnar inte glasyren. alltså att godset har blivit för tätt.
Finns det någon lagom lägsta skröjtemp för stengods? Jag tänker så att man sparar tid, el och "slitage på leran", men ändå får ett mera lätthanterat gods än vid råglasering.
Lena
Jg skröjar olika temp beroende på vad jag har för lera /glasyr. Det har jag kommit fram till genom att jag använt materialen tidigare.
T ex skröjar jag min lergodslera lite lägre, ca 900-950 för att det ska hålla formen bra i glasyrugnen och inte säcka.
Ett annat ex är att jag har en vit stengodsglasyr som gärna krackelerar om jag inte skröjar högt, ca 1040. Det antar jag beror på att godset då krymper mer vid 1040 än vid t ex 950. Och "glasyrkostymen" passar bättre med högre skröjtemp.
Men det var väl ett bra tips att kolla rekommenderad skröjtemp med leverantör? Och intervall brukar ju även stå på lerpaketen och då ser du ju också åt vilka håll du kan skruva tempen.

blir bara så lycklig när man hittar svar på den fråga man hade utan att ens behöva fråga!