Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 6507 ggr
[rolnor]
0

Nydrejat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker om saker som är nydrejade, kunde kanske bli en "sticky" som "nybränt"??

LenaR
0

Vi kan väl börja med den här tråden och se om fler hakar på!

Älskar själv den nydrejade ytan, nästan till den grad att jag får lust att ta en tugga…

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
0

Så här ser ett utkast till fat ut, drejat på klös. Håller på med en ny kaffekopp med fat, som jag drejar i porslin. Så här i värmen tycker jag det för tankarna till glass…

Ulla
0

Läckert! Fast jag vill nog helst äta med sked.Skrattande

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
0

Fint! Hur har du fått det så oregelbundet?

LenaR
0

Facetterat med skärtråd innan jag lutade ner väggarna till ett brätte!

Jag funderar fortfarande över hur koppen ska se ut. Jag gjorde en kopp&fat på överbliven lera förut, och något åt det hållet ska det bli igen. Bara att jag vill ha öra på koppen också, och jag kommer inte på något som verkligen passar!

LenaP
0

Jättefina både fatet och koppen. Jag gillar verkligen den mjuka glasskänslan och så som det ser ut att vara tjockare i ytterkanten.

Jag ser framför mig ett öra som inte har hål. En liten halvkantig platta med rundad karm och väldigt tunnt mitt på där man håller. Och som sitter något snett så det blir ett bra tumgrepp.

Antingen så eller ett rätt så litet men knubbigt halvkantigt öra. Ett som är som en utknoppning från koppen och alltså inte som en förlängning av koppen som man kanske eftersträvar andra gånger.

Jag ser också glass framför mig och skulle lägga jordgubbar på fatet. Du kanske ska sätta dig och äta en stor protion lagom smält vaniljglass och kisa med ögonen och tänka på öron.Glad

LenaR
0

Mmmmmm… vaniljglass… *Rgrrörhrr* (Låter inte Homer Simpson så ungefär när han tänker på mat?) Och så en tugga av rolnors chokladskål till!

Det där med tunt porslin i mitten av örat i stället för mellanrum, det ska jag tänka på. Genomlyst porslin är nästan vackrare än glas!

vulla
0

Nydrejat på kurs.

Har jobbat med att lära mig att göra kannor!

Här är det några högre!

vulla
1

och här är det min första tekanna!

LenaR
0

Ja just det vulla, du var i Mullsjö! Ser ut som det var en duktig lärare? Glad Eller, jag vet inte hur bra du var innan! Hade du det alldeles fantastiskt underbart? Hur många kilo har du gått upp? Flört

vulla
0

Hej, mullsjö var jättebra! Fantastiskt god mat!!!! Vågade nästa inte väga mig. Om det inte varit för värmen hade nog vågen visat många plus, men nu blev det mycke dricka och sallad på tallriken då aptiten inte riktigt var sig själv i värmen. Kan säga att vi var 20 elever, och vi satte sprätt på mer än 500 kilo lera, och tänk dig luftfuktigheten i lokalerna när all denna lera står och torkar!! Lärarna var jätteduktiga och gulliga!! Jag rekomenderar gärna elever att söka sig till Mullsjö.

Jag har aldrig lyckats dra upp leran så här mycket tidigare, hade fel teknik, så nu känner jag mig riktigt stolt. Den högsta tillbringaren var drygt 40 cm!!!!!! jag är jättestolt!!!

LenaR
0

Grattis!!!

Har inte hört om någon som kommit hem missnöjd från Mullsjö, vilken kurs de än gått. Glad

[rolnor]
0

Fina kannor, 40cm är inte lätt att dra upp, men tekannan kanske kunde vara lite mer "fragil" lite tunnare handtag och lite mindre pip (vill vara konstruktiv)????Glad

vulla
0

#13, tack för kommentaren, jag misstycker inte. Själv är jag nöjd över att jag fick en rund tekanna, men den väger nästan ett ton! ha ha.

Jag gillar formdiskussioner, och nu i efterhand hade jag nog gjort pipen mindre bullig undertill samt skurit av  den snett för att få ett annat utseende på pipen, lite spetsigare.Det får bli nästa kanna…

Handtaget blev högt för att jag hade ett nedsänkt lock, som var ganska djupt, för att inte tippa frammåt när du häller. Då blev det nödvändigt med ett högre handtag för att få in och ut locket….

[rolnor]
0

Ska väl säga att den är jättefin för att vara ett första försök, såklart.

Själv tycker jag att det kan vara besvärligt med tekannor, dom ska torka lagom så att man kan beskicka dom rejält för att få ned vikten, samtidigt ska det gå att fästa pip och handtag, en balans…

pyromanen
0

#2 ser nästan ut som maräng :-)   ….

Snyggt när det inte är cirkelrunt!

Vill bli bättre på sånt! Vi testade dreja trekantigt på StevenJones drejkursen i fjol … men måste nog träna lite mer…..  det ser inte riktigt ut som Ruthanne Tudballs grejer än om man så får säga…

Doriz
0

Blev nyfiken på Ruthanne Tudball och kikade på hennes hemsida. Fick en "Alice i Underlandet känsla". Kannor med attityd! Dreja runt är inte läst men trekantigt?

[rolnor]
0

Här är en sån form jag älskar, vet inte vad man ska ha den till egentligen(??!!)

LenaR
0

Rolnor, det där är ju en klassisk och mycket användbar form. Vacker som vas, kan bli en bra burk om man drejar lock till… Eller så kan man dra upp en pip på ena sidan och göra en tillbringare. Är det någon järnhaltig lera som ser så läckert grå ut?

Fortsätter med mina små askar, som jag drejar och rakubränner. De är gjorda i vit stengodslera, så de ser inte så ätbara ut som en del annat!

rakuLotta
0

Kul form LenaR, hur gör man det om man får fråga?

[rolnor]
0

#19 Tackar, visst skulle den bli mer användbar med pip eller lock, helt riktigt…Cool

LenaR
0

#21 Den behöver ju inte någotdera för att vara "färdig". Visa gärna den beskickade formen också tycker jag!

#20 Skär till en kub, dreja hål i den, dreja ihop, och skär upp ett lock!

[rolnor]
0

Så här blev den avdrejad, lite fina "hoppmärken" (heter vä så?)

abbis
0

nydrejat..kaffekopp på fot

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

mallezeilon
0

Det är så kul att se det ni drejar!

Jag har inte sysslat med leran på ett tag. Det är ull som har tagit min tid. Nu söker jag en knuff i ryggen för att ta mig i kragen och gå ner i verkstaden igen.

Sagakeramik
0

Lena

Din drejning ser jättespännande ut:) Keep up the good work!

LenaR
0

#23 Hoppmärken är snyggt, det brukar jag också använda som dekor!

#26 Tack! Kyss

[rolnor]
0

En avdrejad vas, lite mörk bild tyvärr.

LenaR
0

Snygg form. Jag gillar att den lilla halsen har drejmärken och ojämn höjd, det gör att hela formen ser mer levande ut.

Ulla
0

Drejmärkena är också fina. Jag har en drejskiva som vibrerar som jag vill bli av med. Den kanske skulle ge samma resultat. Obestämd

_
_

Ulla
0

Märkena påminner mig om Ulla Nilssons hämringsteknik. Hon använder ett verktyg för att göra märken i engoben.

_
_

[rolnor]
0

Tusen tack! Kul att ni förstår poängen med den ojämna halsen, brukar ganska ofta avsluta slutna former på det sättet, det blir mer spännade så.

Grodan77
0

Ja, de är jättekul o snyggt!!!!!!! men har faktiskt undrat över #23  det ser ut som…HOPPSAN DEN VEK SIG……men, kanske jag har fel.

[rolnor]
0

Tack! Inte säker på om jag förstår vad du menar, men halsen är avsiktligt gjord som den ser ut (#23).

Doriz
0

Vi var på Sundborn i somras och med anledning av att det i år är 150 år sedan Karin föddes så var det extra fokus på henne med en separat utställning. Där stod följande citat som jag tycker är så vacker. "Det gör inget, handen skall synas." Detta skall Karin ha sagt till väverskan Anna som påpekade att det blivit fel i inslaget då hon vävde ett linnétyg. Jag behöver dock oftast inte lägga ned någon extra energi för att handen skall synas …Skrattande

gismo
0

Den här formen har jag fallit för…….

Gismo

[rolnor]
0

Intressant, jag skulle nog gjort linjerna mer "böljande", men det är ju ditt formspråk, fint.

gismo
0

Tack, Den blir nog lite mjukare i formen när jag har beskikat den och fått dekor.

LenaR
0

Råkade dreja en flaska som säckade, och den blev så snygg så jag försökte dreja fler. Det blev bara en till, men jag ska försöka igen.

Ulla
0

Hehe, andra försöker undvika att leran säckar, du försöker få den att göra det men lyckas inte så ofta. Glad

_
_

[rolnor]
0

Lena, jag tycker kanske att avslutningen på dina skruvade vaser är lite "grov" men, det är en smaksak. Kul idè att skruva dom, en cool sak som jag sett i en bok var en man som gjorde gängor på sina flaskor och sen motsvarande gängor på propparna, så det blev som en skruvkork, roligt….

LenaR
0

#41 Jag kan ju säga att det är inte det lättaste att strypa åt en hals och göra en snygg avslutning på en form som har säckat… På vilket sätt för grov, menar du kanten eller diametern på halsen i förhållande till kroppen?

Det måste vara asasvårt att få samma gängor på flaskan som på proppen? Fast man behöver inte göra flera varv förstås… *Idé!*

#40 Visst är det orättvist? Nu när jag vet vad jag ska göra med hopsjunkna former. Rynkar på näsan Och försöker jag få mina elever att spara vackert böljande sjunkna skålar så tittar de så konstigt på mej. Förvånad

[rolnor]
0

Jag menar kanten. Kanske kan man göra gängor på proppen, skröja denna och sen använda densamma till att göra gängor i en nydrejad flaska, joxa lite med propen så att gängorna i flaskhalsen blir lite vidare, för att kompensera krympning vid torrkning och skröj?