oglaserat lergods bränning
Har några lergodsgrejer som inte skall glaseras. Har nu skröjbränt dem. Händer något med leran när den kommer upp i den temperatur som den är märkt med, i mitt fall hägre än skröjbränningen jag nu gjort?
Alltså skall jag bränna dessa föremål igen när jag glaserar de övriga?
Kan jag när jag väl brännt igen (om jag måste det) glasera dessa föremål?

Du måste ej bränna max..men, föremålet blir tåligare om du bränner till maxtemp. lergods blir ej vattentätt utan glasyr. ofta blir leran lite mörkare när den brännts i maxtempen.
Om dubränner föremålen i maxtemt för att senare glacera så vänta hellre, det är mycketsvårt att få glasyren att fästa.
tack så jättemycket!
vet att det inte blir vattentätt, det är dagisgrejor som jag itne tänkte glasera, lite figurer och små hängen i granen, det spelar inte någon roll! Men jag skall bränna dem i högre temp alltså så de håller bättre!
Du behöver inte skröjbränna dem först utan kan ta med dem i en glasyrbränning diekt, så slipper du bränna en ugn i onödan.
Om du tar dem direkt i en glasyrbränning är det viktigt att du går upp långsamt i början som i en skröj. Men vad jag förstår så är de redan skröjade? Du kanske gör fler och då kan du hoppa en bränning.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_