Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 763 ggr
tubtub
0

Behöver verkligen era råd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det som så att jag lyckats  göra min andra tekanna här i livet och den är lite skev och har en del skavanker men den gör mig glad och jag tycker om den .

Däremot så ramlade rätt mycket av engoben bort i bränningen det är som små sprickor runt om hela kannan soch man kan på en del ställen lätt pilla bort flak.( Tror man ser det på bilden)

Jag undrar  hur jag ska göra . Finns det risk att mera av engoben spricker om jag  glaserar den och bränner om den? Jag tänker att det inte fäster på ytan.. eller så kanske allt smälter ihop, det känns ju mest rimligt men jag vet som sagt inte.

Några råd?

zzaga
0

Hej hej:)

Det där med att engoben spricker och trillar av beror på olika krympningsgrad hos leran och engoben. Det kan vara så att de helt enkelt inte funkar ihop, men troligare är det så att du har haft på engoben när kannan torkat för mycket.

Vad jag vet finns bara en enda räddning… och det är att göra en ny som är ännu bättre:D

tubtub
0

ja *suck* så är det nog. Det var iaf väldigt roligt att göra den. Begreppet "kill your darlings" är lite jobbigt att utföra i praktiken särskilt i början antar jag…

Svårt det där att hålla saker "lagom" torra när man går på kurs en gång i veckan.  

Tack iaf  så mycket för svaret.

zzaga
0

Jo det kan vara lite jobbigt.

Själv har jag alltid varit mer intresserad av själva "görandet" än "handet" ;)  om man säger så.

Jo, det kan jag tänka mig kan vara lite lurigt. Generellt kan man kanske tänka bättre för vått än för torrt. Så här brukar jag göra.

Jag drejar ena dagen. Sen får de stå till sig lite så att jag kan lägga plast över utan att det blir märken. Sen dagen efter så plockar jag ur dom ur plasten det första jag gör. Sen får de stå utan plast och torka till sig , tills de är lagom att beskicka. Det brukar inte ta så lång tid i vanlig rums temp.

EvaLeraMM
0

Har du gjrot den i stengods? Om du har det tycker jag att du ska bränna den i glasyrugnen utan glasyr så den blir tät och mer hållbar i alla fall. Då kan du ha lite blommor i den utan att det läcker. Små älsklingar kan få ett vackert liv utan glasyr också.

lotta2
0

Som Eva lera säger, bränn den. Och är den inte snygg efter det så kan du ju alltid måla över den med ex akrylfärger så det inte syns så mycket, flagandet. Inte för att du kan använda den som tekanna sedan, men du kan ju ha det som en blomvas eller ett minne. Om den ändå är "förstörd" så kan man ju tillåta sej att leka lite eller testa spännande saker på den. Annars kan du sätta metallblad på den. Som en förgylld kanna i koppar eller silver. Finns ex i hobbyaffären. Ha lite kul med kannan.

Eller sandpappra försiktigt bort det lösa flaget och bränn den med glasyr på men ställ den på ngt under och testa. Det kan ju bli riktigt spännande.

tubtub
0

Japp det är stengods, den är redan bränd i glasyrugnen fast oglaserad så vatten klarar den av iaf Glad  Ska nog ta och testa lite olika saker .Blev lite peppad nu.. Tack tack och tack igen!

EvaLeraMM
0

Lite guld på kan bli en jätte fin effekt mot det ruffa. :o)