Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkurserutbildningar
Läst 4297 ggr
[karamell]
0

Skojiga keramik uppgifter?

Nytt år, ny termin!! Jag har en kurs i keramik för gymnasie elever, nu är det lite torka i mitt huvud. Vad ska jag hitta på för roliga uppgifter för dom denna termin. Vi har provat alla basic tekniker, kavla, ringla osv, gjort muggar och skålar även testat på lite skulptur. De går i 3an så det kan gärna vara en lite svårare uppgift!! Är det någon som har några bra tips på vad man skulle kunna hitta på till de små liven??

Ulle
0

Varför inte låta dem göra varsin fantasifull lergök/ocarina?

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Vavrakeramik
0

Tekanna som man kavlar/bygger.

Jobba med dekormetoder tex gör en mosaikvägg / utsmyckning - kanske gemensamt eller var o en.

Eget projekt som de väljer o sedan ställer ut

Drejar de? i så fall är ju utmaningarna oändliga

[rolnor]
0

Självporträtt har ni kanske gjort?

kinnekulle
0

Dekor och dekaler schabloner, mönster, mönster,kanske  jobba ihop två och två någon gör formen den andra gör dekalerna, kanske utan att ha sett föremålet, eller med förbundna ögon…

Vanja-K
0

Något som jag gjort och som var kul; 

Tema;

Något från naturen, men som går att ha vätska i. (snapsglas  i form av en delfin)

Något från naturen som måste ha minst6 sidor. (Tänk en snöflingas)

Att få en viss mängd lera , som sedan måste vara platt och ha en viss längd. Att sedan skapa något av detta. ( lika mått som ex. en linjal, som formas genom att rulla till en fågel. Bokstopp)

Att skapa något som utrycker något okult. Två saker . ( en liten rund boll yin&yang och en liten fyrkantmed små hål i fylld med silverglans. Som indianerna har till sina spådomar. De använder pyorit.

Det som står inom parentes är vad jag gjorde.

Finns otroligt mycket att göra om man använder ett ord som tema.

Vanja-K
0

Glömde skriva.

Ying &yang gröptes ur som det ska se ut.

snöflingan uppförstorades och blev till ett lock, till en ask. & uddig.

Eva-Karin
0

Jag lät mina "nybörjar" treor förhålla sig till  en kub. Det fick göra vad de ville, skulptur eller bruksföremål men de var tvugna att på något sätt förhålla sig till en kub. Om kuben fanns med i det slutliga resultatet spelade ingen roll så länge de hade den med i tankeprocessen. Jätte roliga saker blev det, allt från skulpturer som stod på en kub till en kruka i forma av en kub. en väldigt fri uppgift men rolig.

Månvind
0

En uppgift jag haft med 9:or förvisso, men den går att anpassa: gör en ansiktsmask där den ena sidan är god och den andra ond - kanske deras egna dolda sidor för att göra det lite svårare…

Om det finns möjlighet att hyra in en modell så är 3-dimensionell kroki ruskigt kul och utvecklande.  Att skulptera i "krokitempo" är en utmaning och tvingar fram formkänsla.

[karamell]
0

Oj, vad mycket ideer. Jag märker att ni inte har samma torka i huvudet som jag själv!!! Tackar så hjärtligt för detta.

[karamell]
0

Jag såg att detvar ett par frågor ochså. Självporträtt har de gjort i 2an och dreja är det bara några stycken som har gett sig på. Jag har inte haft det som en obligatorisk uppgift. Tack igen!!