Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3833 ggr
troll
0

Järnoxid syntet vs hematit

Jag undrar om den syntetiska järnoxiden reagerar annurlunda jämfört med hematit?

Jag har bara använt hematit förut, men fick slut på den. Har dock skåpet fullt med syntetisk järnoxid. Kan jag ta den och förvänta mig ett någorlunda liknande resultat. Blandar en lejongul, matt glasyr (stengods) som innehåller ganska mycket Barium (ca 25%).

Tack för era synpunkter,

Marie

LenaR
0

Jag har aldrig sett någon skillnad i en glasyr! Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
0

Jag kan tillägga att de glasyrer jag testat med olika sorters järnoxid är Anders' röda, min egen ljusgula krackelerade, en grafitsvart matt och Black beauty/kolabrun.

Black beauty ska t.o.m ha svart järnoxid enligt receptet, men blir likadan med röd. I de flesta recept verkar det inte spela någon roll alls vilken sorts järnoxid jag använder. Jag ser bara skillnad i engober eller oglaserade järndekorer.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

tetzuaka
0

Som alltid:gör provsats på 100gr o provbränn. Finns inga säkra genvägar, men det leder till intressanta frågor. Lycka till Tetzuaka

Denna kommentar har tagits bort.
bosse-cebex-gbg
1

S.k. "syntetisk" järnoxid är den vanliga röda järnoxiden (mycket ren). Om inget annat anges i ett recept, är det den som avses.

Hematit är en litet "smutsigare" och tyngre form av järnoxid, som ofta kan ersätta den vanliga. Dock kan den i vissa sammanhang ge ett litet "ruffigare" resultat, pga att den är mindre ren, och har en litet annorlunda kornstruktur.

Glad

troll
0

Tusen tack för svar!

/Marie

KAKL
0

Min svarta matta drar mer åt brun med hematit (blir inte brun men är helt klart mer svart m syntetiskt järn)