Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 3642 ggr
lerfan
0

Laga sten i elektrisk ugn

Hej

Har en elektrisk toppmattad ugn som fungerar jätte bra. Har dock fått skador i botten. Ugnen var delvis skada när jag köpte den.

Inga större grejer men botten har några håligheter jag vill fixa till så att mina sättpelare står stadigt. Använder små stöd under första plattan.

Läste i Anders Fredholms bok att man kan laga ugnstenar med vattenglas och kaolin. Det står dock inget om propotioner vattenglas och kaolin och inte heller om man gör något speciellt. Det står att det blir mycket hårt och stelnar snabbt.

Någon som kan mer om detta eller vet om man kan köpa färdig produkt för lagning?

/MT

[rolnor]
0

Finns väl eldfast murbruk hos dom vanliga leverantörerna. Receptet med vattenglas/kaolin har jag aldrig sett, låter intressant, proportionerna är nog jätteviktiga dock.Glad

L.A.E
0

Det ska väl vara så mycket kaolin som möjligt utan att det blir för segt och tjockt. Själv när jag blandar så blir det lite olika tjockt beroende på vad jag ska limma . Har använt limmet på plåt mot  fiber,  fiber mot sten, sten mot sten.

Man får helt enkelt pröva sig fram hur blandningen ska vara . Gör ett par test bitar som du har limmat ihop och bränn det är enklast så.