Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 955 ggr
hejbe
0

Porslin....? Stengods.....? HJÄLP!

Jag behöver lite råd ang. vad som är hållbarast vid "året-om-utomhus- bruk".

Jag har fått en förfrågan av en väninna, om jag skulle kunna göra en skulptur, till hennes sons gravsten.

Jag känner mig oerhört hedrad över att hon vill att just jag ska göra detta… och vill naturligtvis att skulpturen ska bli så fin, som det någonsin går, både för hennes skull, och för att hedra hennes son, som jag kände mycket väl och har sett växa upp…

Nu till saken… Ska jag göra den i stengods? Mycket chamotte?

Lite chamotte? Porslin? Eller vad? 

Jag tänker framför allt på väder och vind, och sprickbildning….

Skulpturen ska vara ca. 2 dm lång och 1 dm bred och fästas med armeringsjärn i ett förberett hål i själva gravstenen som är en ganska rund natursten.

Har tänkt att använda mig av oxid, ev. blandad med ytterst lite glasyr… Men skulpturen ska vara matt… 

Snälla, ge mig råd om vilken typ av lera som blir lämpligast…!

Vavrakeramik
0

Jag är ingen jätteexpert men en sak att tänka på är att formen på skulpyuren måste tillåta vattnet att rina av/ur. Om det står vatten nån stans som fryser kan godset spränga sönder eftersom is tar mer plats än vatten. Sen måste godset vara ordentligt sintrat förståss, chamottmängen vet jag inte om det spelar nån roll. Kanske bra att inte göra för mycket små utstickande detaljer som lätt kan ta skada. Det finns nog andra på forumet som kan råda dig mer än jag.

LarsT
0

Vi har haft ämnet uppe förr. Det bästa rådet är att kontakta din lerleverantör och fråga efter den lera som sintrar mest. Bortsett från porslin finns det alternativ.

avalon
0

Jag har gjort en del grejer som stått ute året om. Då har jag gjort i stengods med ca 25-40% chamotte och bränt till ca 1280 grader. Det jag haft problem med är att en del glasyrer bleknar, men när jag haft bara oxider (järn o mangan) då har det inte hänt nånting.